آفتاب
حریت گزارش داد:

سیاست های غلط مانع حضور ترکیه در شورای امنیت شد

سیاست های غلط مانع حضور ترکیه در شورای امنیت شد

یک روزنامه چاپ آنکارا با اشاره به اختلافات ایجاد شده میان ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه نوشت: سیاست های غلط منطقه ای ترکیه مانع حضور این کشور در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، به رغم تلاش های انجام شده از سوی آنکارا برای عضویت ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این تلاش ها با شکست مواجه شدند.

شب گذشته سازمان ملل شاهد رای گیری برای انتخاب پنج عضو از 10 عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل بود. ترکیه از مدتها قبل تلاش خود را برای عضویت در این نهاد قدرتمند آغاز کرده بود اما در جریان سه دور رای گیری نتوانست به هدف خود برسد.

حریت در این رابطه می نویسد: سیاست های آنکارا در قبال سوریه و عراق، حمایت آن از اخوان المسلیمن که به شدت با مخالفت مصر، عربستان و امارات مواجه شده و همچنین خودداری آن در حمایت از ائتلاف ضد داعش، عواملی بودند که در شکست تلاش های ترکیه برای حضور در جمع اعضای غیر دائم شورای امنیت موثر بوده اند.

بر همین اساس در جریان سه دور رای گیری، حمایت از ترکیه کاهش یافت بطوری که در دور اول ترکیه 109 رای موافق، در دور دوم 73 رای و در دور سوم فقط 60 رای موافق برای عضویت در شورای امنیت کسب کرد.

ترکیه از منطقه "غرب اروپا و کشورهای دیگر" نامزد عضویت در شورای امنیت شده بود اما در نهایت این اسپانیا و نیوزیلند بودند که به نمایندگی از این منطقه موفق به حضور در شورای امنیت شدند. سه کشور دیگری که در جریان رای گیری شب گذشته توانستند به عنوان اعضای جدید شورای امنیت انتخاب شوند عباتند از ونزوئلا، آنگولا، و مالزی. حضور این پنج عضو جدید در جلسلت شورای امنیت سازمان ملل متحد از اول ژانویه سال 2015 میلادی آغاز می شود.

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم و 10 عضو غیر دائم دارد که انتخاب این 10 عضو آنها از طریق رای گیری در سازمان ملل انجام می شود و در هر سال برای انتخاب پنج عضو از 10 عضو، انتخاباتی برگزار می شود.

شکست ترکیه برای ورود به شورای امنیت آخرین نمونه از بازخورد سیاست های غلطی است که آنکارا در سال های اخیر در مورد مسائل منطقه ای اتخاذ کرده است.

کد N544550

وبگردی