آفتاب

وزیر خارجه انگلیس: لندن با برگزاری رفراندوم، در حال روشن کردن آتش در اتحادیه اروپاست

وزیر خارجه انگلیس: لندن با برگزاری رفراندوم، در حال روشن کردن آتش در اتحادیه اروپاست

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، لندن با تعهد به برگزاری یک رفراندوم تمام عیار برای خروج از اتحادیه اروپا در حال روشن کردن آتش در این اتحادیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: بروکسل قادر نیست درخواست‌های مردمی را برای رای گیری درباره عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا در پی تعهد نخست وزیر در برگزاری رفراندوم 2017 تغییر دهد.

هاموند به اعضای مجلس عوام گفت: این مساله به طور حتم یک مساله مهم و استراتژیک است که کشور با آن مواجه است. ما با طرح این مساله و اعطای این شانس به مردم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا در پی برگزاری رفراندوم به دنبال روشن کردن آتشی در این اتحادیه هستیم و باعث می شویم تا تنش سراسر اتحادیه را در بر بگیرد. ما در حال ایجاد روندی هستیم که براساس آن سیاستمداران و قانونگذاران قدرتی برای توقف آن ندارند.

وی همچنین مدعی شد که تهدید به ترک اتحادیه اروپا به دولت انگلیس قدرتی بسیار بالا می‌دهد تا زمانی که می‌خواهد درباره روابط با بروکسل به بحث بپردازد، از این قدرت استفاده کند.

هاموند که گفته می‌شود بیش از آنکه از جانب دولت سخن بگوید از طرف حزب محافظه کار صحبت می‌کند، تاکید دارد که باید به استعدادها و تمایلات مردم انگلیس اعتماد شود. وی به مجلس عوام گفت: این حق مردم بریتانیاست که تصمیم بگیرند می‌خواهند در اتحادیه اروپا بمانند یا آن را ترک کنند همانطور که مردم اسکاتلند درباره ماندن تحت لوای بریتانیا ماه گذشته میلادی تصمیم گرفتند.

وزیرخارجه انگلیس ادامه داد: تمامی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نظر و دیدگاه مردم بریتانیا درباره ماندن یا ترک اتحادیه اروپا کاملا به حق آن‌ها در این باره بستگی دارد و اکثریت آن‌ها خواهان استفاده از این حق هستند. از زمان پیوستن بریتانیا به جامعه اقتصادی اروپا در 41 سال پیش و از 39سال پیش که ما درباره آن رفراندوم برگزار کردیم، اتحادیه اروپا تغییرات شگرفی را پشت سر گذاشته است. قدرت و دستاوردهای اتحادیه گسترش یافته و نقش پارلمان اتحادیه در تعیین هزینه سایر موسسات و نهادهای اروپایی افزایش یافته است. امروز سوال ما آینده روابط با اتحادیه اروپاست. همچنین تصمیم نهایی ماندن یا ترک اتحادیه اروپا به مردم بریتانیا بستگی دارد.

داگلاس الکساندر، وزیر امور خارجه دولت سایه نیز گفت: حزب کارگر معتقد است که قضاوت درباره رفراندوم در عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا برمبنای منافع ملی است.

انتهای پیام

کد N544542

وبگردی