آفتاب
آخرین اخبار از یمن؛

توافق آتش‌بس بین حوثی‌ها و افراد مسلح در شهر "إب" یمن / تماس تلفنی اوباما و منصور هادی

توافق آتش‌بس بین حوثی‌ها و افراد مسلح در شهر "إب" یمن / تماس تلفنی اوباما و منصور هادی

تلاش‌های میانجی‌گرانه احزاب و قبایل برای دستیابی به توافق آتش‌بس میان حوثی‌ها و افراد مسلح قبایل در شهر إب در یمن نتیجه بخش بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع سیاسی با اعلام این مطلب تأکید کردند: حوثی‌ها و افراد مسلح قبایل امروز (شنبه) دیدار خواهند کرد تا توافقی را که به عقب‌نشینی نیروهای دو طرف از شهر اِب در فاصله 150 کیلومتری جنوب صنعاء می‌انجامد، مورد بررسی قرار دهند.

شاهدان عینی اعلام کردند که در درگیری‌ها میان حوثی‌ها و افراد مسلح از توابع استان اِب دست‌کم 20 تن کشته شدند.

در همین راستا روزنامه الیوم السابع گزارش داد که نیروهای حوثی وارد شهر رداع در استان البیضا شده‌اند که یکی از پایگاه‌های القاعده است.

منابع قبیله‌ای نیز عنوان داشتند: یکی از فرماندهان ارتش با تحویل پایگاهی به حوثی‌ها، ورود آنها به این شهر را تسهیل بخشید.

این در حالی است که رسانه‌های محلی گزارش دادند که یک خودروی بمب‌گذاری شده نیروهای حوثی را در رداع هدف قرار داد که این حمله به کشته و زخمی شدن چندین تن از نیروهای حوثی انجامید.

در همین حال یک منبع در وزارت کشور یمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کرد: به نیروهای وزارت کشور دستور داده شده است که علیه نیروهای حوثی مقاومت نکنند و این دستورات از سوی عبد حسین الترب، وزیر کشور یمن صادر شده است.

در همین حال حوثی‌ها برداشتن چادرهای تحصن خود از مسیر فرودگاه در صنعاء را آغاز کردند که این اقدام براساس توافق صلح و شراکت میان حوثی‌ها و مسئولان یمنی صورت گرفت.

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که افرادی که احتمالا وابسته به القاعده بودند با آر‌پی‌جی خودروی صالح هبوب الصبیحی، فرمانده کمیته‌های مردمی در لحج را هدف قرار دادند و این حمله باعث شد خودروی آنها آتش بگیرد و این افراد کاملاً بدنشان بسوزد.

منابع اعلام کردند که الصبیحی یک شخصیت اجتماعی عالی‌رتبه در استان لحج و از سرشناسان قبیله صبیحه بوده و حمایت رسمی دولت برخوردار بود و هدایت کمیته‌های مردمی در جنگ علیه القاعده را برعهده داشت.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تماس تلفنی را با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن برقرار ساخت که در این تماس روابط دو جانبه میان این دو کشور و تحولات اوضاع در یمن و روند اجرای توافق صلح مورد بررسی قرار گرفت.

باراک اوباما با تأکید مجدد بر پشتیبانی آمریکا از برقراری امنیت و ثبات در یمن از تلاش‌های گسترده رئیس‌جمهوری این کشور جهت اجرای تمامی ملزومات مرحله انتقالی و رساندن یمن به ساحل امنیت قدردانی کرد.

خبرگزاری یمنی سبأ گزارش داد که اوباما از تمامی طرف‌ها و گروه‌های سیاسی در یمن خواست تا هرچه سریع‌تر برای اجرای توافق صلح و شراکت ملی عمل کنند چراکه این اقدام به نفع یمن، منطقه و جهان خواهد بود چراکه امنیت و ثبات در یمن بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت منطقه و جهان است.

انتهای پیام

کد N544343

وبگردی