آفتاب

دیدار نخست‌وزیران چین و ژاپن در میلان به رغم اختلافات دوجانبه

دیدار نخست‌وزیران چین و ژاپن در میلان به رغم اختلافات دوجانبه

نخست‌وزیر ژاپن و همتای چینی‌اش با وجود بازدید قانون‌گذاران ژاپنی از معبد جنگی مورد مناقشه در توکیو، در میلان با یکدیگر دیدار کردند.

نخست‌وزیر ژاپن و همتای چینی‌اش با وجود بازدید قانون‌گذاران ژاپنی از معبد جنگی مورد مناقشه در توکیو، در میلان با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، این دیدار در حالی انجام شد که پیش از این وزارت خارجه چین نسبت به تقدیم پیش‌کش‌های شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به معبد یاساکونی ابراز ناراحتی و نگرانی جدی کرده بود.

براساس گزارش رسانه‌های ژاپنی، طی سفر نخست‌وزیر ژاپن، اولین دیدار و خوشامدگویی بین مقام چینی و ژاپنی صورت گرفت. با این حال این دیدار نشانه‌ای از تلاش ژاپن برای برگزاری یک نشست با شی جنپینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه آینده است.

این دیدار هم‌چنین تازه‌ترین نشانه از امید روابط بین دو کشور است که طی دو سال اخیر بر سر مسائل جزایر محل مناقشه به سردی گراییده بود.

اما دیدار بین آبه و لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین با وجود عصبانیت مقامات چینی از هدایای آبه به معبد یاساکونی صورت گرفت.

معبد یاساکونی، معبدی است که به نظر چین و کره‌جنوبی نماد جنگ‌طلبی ژاپنی‌ها در گذشته است.

دیدار مقامات ژاپنی از این معبد، به مناسبت فستیوال چهار روزه در این معبد صورت گرفت و آبه درختی را برای ادای احترام به این محل فرستاد.

بازدید سال پیش شینزو آبه از این معبد موجب خشم و ناراحتی مقامات چینی و کره‌ای شد و هدیه امسال نخست‌وزیر ژاپن مجدداً آتش خشم چینی‌ها را برافروخت.

سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به این اقدام تأکید کرد، روابط بین دو کشور تنها در صورتی ممکن می‌شود که ژاپن از گذشته متجاوزانه و جنگ‌طلبی‌اش ابراز پشیمانی کند.

در همین حال، مقامات کره‌جنوبی نیز این اقدام آبه را «اسفناک» خواند و آن را بیانگر «نادیده گرفتن نگرانی‌ها در مجامع بین‌المللی» دانستند.

تایوان نیز که تا سال 1945 مستعمره ژاپن بود، با اعلام اینکه «این دیدار احساسات مردم کشورهای همسایه» را جریحه‌دار کرده است، ژاپن را سرزنش کرد.

با این حال هیچ‌یک از وزرای کنونی ژاپن از این معبد بازدید نکردند و تنها سه وزیر بهداشت، کار و رفاه مانند آبه به رسم احترام درختانی را به این معبد فرستادند.

در همین حال، سخنگوی ارشد دولت ژاپن از ابراز نظر درباره اقدام آبه خودداری کرد و گفت، اقدام نخست‌وزیر، اقدامی خصوصی به عنوان یک شهروند بوده است. او هم‌چنین عدم حضور آبه و هیئت وزرا در فستیوال یاساکونی را بی‌ارتباط به دیدار آتی بین‌المللی در پکن دانست.

نخست‌وزیر ژاپن در تلاش است تا در حاشیه "نشست همکاری اقتصادی آسیا- پاسفیک" در ماه آینده با رئیس‌جمهور چین دیدار کند. دو طرف از زمانی که زمام امور را در دست گرفتند تاکنون دیداری نداشته‌اند.

انتهای پیام

کد N544273

وبگردی