آفتاب
زنگنه در گفتگو با مهر: 

 حکم اعدام شیخ نمر منحرف ساختن افکار عمومی جهان از کمک عربستان به داعش است 

 حکم اعدام شیخ نمر منحرف ساختن افکار عمومی جهان از کمک عربستان به داعش است 

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان  با ایجاد چینین مسیری در مقابل یکی از علمای شناخته شده که صرفا به انتقاد از حکومت پرداخته است و صدور حکم اعدام برای وی، تنها به دنبال منحرف کردن افکار عمومی جهان از داعش است .

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره حکم اعدام شیخ نمر از سوی عربستان سعودی گفت: این اقدام عربستان تلاشی برای فرار به جلو در شرایطی است که منطقه و جهان خطر داعش را خطر عمده منطقه می داند.

وی افزود: عربستان با انحراف مسیر تلاش می‌کند فعالیت‌هایی که برای تقویت داعش انجام داده، تحت الشعاع قرار دهد و پنهان کند. عربستان با ایجاد چینین مسیری در مقابل یکی از علمای شناخته شده که صرفا به انتقاد از حکومت پرداخته است و صدور حکم اعدام برای وی، تنها به دنبال منحرف کردن افکار عمومی جهان از داعش است.

زنگنه در پاسخ به این سئوال که آیا چنین اقدام ضدحقوق بشری نباید از سوی سازمان‌های بین المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر با واکنش همراه باشد، بیان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم آمریکا در برابر چنین اقدامی عکس العمل نشان دهد، دور از ذهن است. آمریکا هم پایه تقویت داعش با عربستان بوده است و این انتظار نابجایی است.

وی ادامه داد: اما از سایر سازمان های بین المللی این انتظار می‌رود که علیه این اقدام وحشیانه و ضد انسانی عکس العمل نشان دهند؛ سازمان حقوق بشر و موسسات و مجامع بین المللی شناخته شده قطعا باید در برابر چنینی اقدامی واکنش نشان دهند.

زنگنه گفت: مردم آزاده جهان نیز در این جهت می توانند حرکتی از خود نشان دهند و اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در این باره که ایران به عنوان کشور شیعه چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: ایران به عنوان یک کشور شیعه و کشوری که در راه مبارزه با تروریسم پیش قدم است باید این مسئله  را پررنگ‌تر کند.

وی ادامه داد: ایران باید به سعودی ها و سایر مجامع بین المللی یاد آور شود که هرگونه حرکت انحرافی در این مسیر نمی تواند تفسیری به غیر از ریختن آب در آسیاب داعش داشته باشد.

کد N544254

وبگردی