آفتاب

توافق آتش‌بس دولت نیجریه با بوکوحرام/ دختران نیجریه‌ای ربوده شده آزاد می‌شوند

توافق آتش‌بس دولت نیجریه با بوکوحرام/ دختران نیجریه‌ای ربوده شده آزاد می‌شوند

دولت نیجریه اعلام کرد، 200 دختر نوجوان نیجریه‌ای که چند ماه پیش توسط شبه‌نظامیان بوکوحرام ربوده شده بودند، به عنوان بخشی از یک توافق آتش‌بس با گروه بوکوحرام آزاد خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، هنوز هیچ زمان‌بندی مشخصی برای آزادی این دختران وجود ندارد و دویین اوکاپ، سخنگوی دولت نیجریه گفت، تمامی این دختران به طور همزمان آزاد نخواهند شد.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان ان گفت: تعدادی از این دختران به زودی آزاد خواهند شد و این روند با اقدامات آتی بوکوحرام ادامه خواهد یافت. این یک روند است ومساله ساعت یا روز نیست.

خبرگزاری رویترز گفت: این توافق آتش‌بس پس از سه روز مذاکره میان مقامات نیجریه و بوکوحرام امضا شد. ظاهرا این توافق آتش‌بس پس از آن امضا شد که دولت نیجریه با شبه‌نظامیان بوکوحرام در مورد برخی مسائل سازش کرد اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

اوکاپ به شبکه خبری سی ان ان گفت: دولت نیجریه به چیزی فراتر از آزادی این دختران می‌اندیشد. ما می‌ خواهیم به شورش در این کشور پایان دهیم. از نظر جنگی می‌توانم بگویم که در حال حاضر صلح برقرار است.

پیشتر در اخبار منتشر شده آمده بود که مذاکرات قبلی میان دولت نیجریه و شبه‌نظامیان بوکوحرام شامل احتمال تبادل این دختران نوجوان با شبه‌نظامیان محبوس بوده است اما مشخص نیست که آیا چنین توافقی در توافق نامه آتش‌بس کنونی وجود دارد یا خیر.

این در حالی است که یکی دیگر از سخنگویان دولت نیجریه به شبکه خبری بی‌ بی سی گفت: به بوکوحرام کنترل منطقه‌ای هیچ یک از بخش‌های نیجریه داده نشده است.

دولت نیجریه از سال 2009 میلادی در حال مبارزه با بوکوحرام است، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از 2000 غیرنظامی کشته شدند، این در حالی است که عفو بین‌الملل این تعداد را حدود 4000 تن اعلام کرده است.

شبه نظامیان بوکوحرام عامل کشته شدن بیش از 10 هزار تن از سال 2009 در نیجریه بوده‌اند.

انتهای پیام

کد N544059

وبگردی