آفتاب

هشدار گورباچف در مورد بروز جنگ سردی دیگر میان روسیه و غرب

هشدار گورباچف در مورد بروز جنگ سردی دیگر میان روسیه و غرب

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق هشدار داد رویکرد کنونی غرب در برابر روسیه به بروز یک جنگ سرد دیگر بین دو طرف می انجامد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "میخائیل گورباچف" آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق به کشورهای غربی در مورد خطر رویکرد ضدروسی آنها هشدار داد. وی که هم اکنون برای مداوا در بیمارستان به سر می برد طی مصاحبه با یک روزنامه از تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه که به بهانه تحولات اوکراین اعمال شده انتقاد کرد.

این سیاستمدار 83 ساله درباره راه حل تنش های موجود بین مسکو و غرب گفت: نخستین گام این است که دو طرف به راه حل منطقی روی آوردند و تحریم ها متوقف شود. وی با دادن هشدار در مورد بازگشت غرب به دوران جنگ سردی دیگر در صورت ادامه وضعیت کنونی یادآور شد: تهدیدهای مشترک علیه امنیت ملی ما هنوز از بین نرفته اند.

گورباچف از تحولات اخیر در جهان از جمله خطر شیوع بیماری کشنده ابولا در اروپا و آمریکا و نیز خطر رو به گسترش تروریسم به سرکردگی داعش در خاورمیانه به عنوان نمونه هایی از این تهدیدها نام برد که مقابله با آنها مستلزم همکاری تمام کشور ها است. هفته گذشته رسانه ها از وخامت حال گورباچف و انتقال وی به بیمارستان خبر دادند.

گورباچف از سال 1985 تا 1991 آخرین رهبر اتحاد شوروی بود. تلاش‌ها و اصلاحات وی باعث پایان جنگ سرد شد، اما هم‌زمان یگانگی سیاسی حزب کمونیست، اتحاد شوروی را نیز پایان داد و نهایتا باعث فروپاشی شوروی شد. گورباچف در سال 1990 جایزهٔ صلح نوبل را دریافت کرده است.

کد N543867

وبگردی