آفتاب

هشدار سازمان ملل به از سرگیری درگیری‌ها در سودان جنوبی

هشدار سازمان ملل به از سرگیری درگیری‌ها در سودان جنوبی

یکی از مقام‌های سازمان ملل نسبت به از سرگیری ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در سودان جنوبی به‌خاطر درگیری‌ گروه‌های مختلف برای به دست گرفتن کنترل حوزه‌های نفتی در این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام ارشد سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: فصل بارش‌ها در سودان جنوبی رو به پایان است و احتمال از سرگیری ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در این کشور برای به دست گرفتن کنترل حوزه‌های نفتی وجود دارد. پس از شکست در برگزاری مذاکرات صلح میان دو طرف مخالف در سودان جنوبی که در اتیوپی برگزار شد احتمال افزایش ناآرامی‌ها در چند روز آینده وجود دارد.

این مذاکرات که از زمان آغاز در ژانویه سال جاری میلادی با اختلال مواجه شده است، با هدف یافتن راه حلی مناسب در پایان بخشیدن به درگیری‌ها در سودان جنوبی آغاز شده اما تاکنون با موفقیتی همراه نبوده است.

اردوگاه‌های سازمان ملل که در سودان جنوبی بر پا شده مامن بیش از 100 هزار غیرنظامی است که به خاطر درگیری‌ها میان هواداران سالوا کر، رئیس جمهور و ریک مچار، معاون سابقش بی خانمان شده‌اند. هزاران تن دیگر از ساکنان این کشور به خاطر درگیریها کشته و قریب به 2 میلیون تن دیگر نیز در 9 ماهه گذشته از منطقه گریخته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز تهدید کرده اگر رهبران سودان جنوبی نتوانند به توافق صلح دست پیدا کنند علیه این کشور تحریم اعمال می‌کند.

در همین حال، 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای به شدیدترین شکل ممکن حمله به صلح بانان اتحادیه آفریقا در دارفور، غرب سودان را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان این حمله شدند.

در این بیانیه آمده است: صلح بانان در حال نگهبانی از یک منبع آب در منطقه کورما در شمال دارفور بودند که مورد حمله قرار گرفتند. دو صلح بان اتیوپیایی کشته شده و سومین صلح بان پس از مدتی به خاطر شدت جراحات جان باخت.

این هیات در سال 2007 و توسط شورای امنیت سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان و تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به دارفور تشکیل شد.

انتهای پیام

کد N543836

وبگردی