آفتاب

اختصاص 72درصد اراضی کرمانشاه به کشت دیم

اختصاص 72درصد اراضی کرمانشاه به کشت دیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در 72درصد اراضی کشاورزی استان، کشت به صورت دیم انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در 72درصد اراضی کشاورزی استان، کشت به صورت دیم انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، علی اشرف منصوری با اشاره به هفته پیشگیری از بلایای طبیعی گفت: خشکسالی هرساله خسارت زیادی به محصولات زراعی و باغی به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد می‌کند که غیرقابل جبران بوده و در این خصوص نیازمند برنامه ریزی مناسب، اصلاح روشها و ارائه راهکارهای جدید هستیم.

وی افزود: در 675 هزار هکتار از 946 هزار و 500هکتار اراضی زراعی و باغی استان کرمانشاه یعنی 72درصد اراضی کشاورزی استان کشت به صورت دیم انجام می‌شود که در صورت وقوع خشکسالی خسارت زیادی به مزارع دیم وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: خشکسالی ویژگی کشورهایی است که در منطقه گرم و خشک قرار دارند و کشور ما نیز جزء این مناطق است که خصوصیت بارز این مناطق نوسان شدید بارش در سال‌های مختلف است.

منصوری با بیان اینکه متوسط بارش سالیانه استان حدود 455 میلیمتر است، خاطرنشان کرد: 75 درصد از سطح زیرکشت گندم (315 هزار هکتار)، 92 درصد از سطح زیرکشت جو (200 هزار هکتار) و 100 درصد سطح زیر کشت نخود استان (160 هزار هکتار) در شرایط دیم کشت می‌شود.

وی با بیان اهم اقدامات صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی افزود: تشکیل جلسات کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی، آبرسانی سیار به باغات و عشایر در معرض خطر در سطح استان، آموزش کشاورزان، بهره‌برداران و همکاران در خصوص راه‌های مقابله با خشکسالی، افزایش راندمان آبیاری با اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و در اولویت قرار دادن پروژه‌های لایروبی انهار، پوشش کانالهای آبیاری و قنوات برای استفاده بهینه از منابع آب، برنامه‌ریزی جهت محدود کردن کشت محصولات ذرت و برنج در شهرستانهای گرمسیر به منظور مصرف بهینه آب در مزارع و پیشگیری از وقوع بحران کم آبی از جمله این اقدامات است.

انتهای پیام

کد N543715

وبگردی