آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در دیدار با هیات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ای...

آذربایجان اجازه استفاده نظامی از خاك خود علیه ایران را نمی‌دهد

آذربایجان اجازه استفاده نظامی از خاك خود علیه ایران را نمی‌دهد

ما در خصوص مسائل خاورمیانه و فلسطین همیشه نگاهی شفاف داشتیم و باید اراضی اشغال شده بعد از سال 1967 باید به فلسطینی‌ها برگردانده شود و کشور فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس تاسیس شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان تاکید کرد:متاسفانه در رسانه‌ها شایعاتی نیز پخش می‌شود که آذربایجان درصدد آن است تا خاکش را در اختیار کشور ثالثی برای حمله به خاک ایران کشور قرار دهد؛ اولا حکومت آذربایجان، ثانیا مردم این کشور چنین اجازه‌ای را نخواهند داد و چنین اخباری رویا و خیال‌پردازی بیش نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به باکو، حکمت جاجیف در دیدار روز گذشته خود با هیات خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی بر اشتراکات فرهنگی، تاریخی و... مردم ایران و آذربایجان تاکید کرد و گفت: ارزش‌های زیادی وجود دارد که ایران و جمهوری آذربایجان را بهم نزدیک می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ایرانی درباره ماهیت روابط کشور آذربایجان با با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: بین اسرائیل و آذربایجان روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود دارد و این موضوع پنهانی نیست.

این دیپلمات آذربایجانی بابیان اینکه دولت آذربایجان برای تقویت نیروی دفاعی خود از اسرائیل تسلیحات نظامی خریداری می‌کند، تصریح کرد: ما خاک اشغال شده داریم و ممکن است ارمنستان این اقدام خود را تداوم بخشد و ما مجبور به تقویت بنیه نظامی خود هستیم.

جاجیف در ادامه با یادآوری جنگ تحمیلی هشت ساله عراق با ایران گفت: کشور ایران به مقوله تجاوز آشناست چرا که زمانی از طرف صدام حسین مورد تجاوز قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در زمان جنگ هشت ساله کشورهای اروپایی از فروش تسلیحات به ایران خودداری می کردند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هم با وضعیت مشابهی روبرو هستیم و نمی‌توانیم از غرب تسلیحات خریداری کنیم و ماهیت روابط ما با اسرائیل در حوزه نظامی از این قرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که پهپاد شکار شده اسرائیلی از سوی ایران احتمالا از خاک جمهوری آذربایجان برخاسته استٰ، بیان کرد: این خبر ابتدا در یکی از رسانه‌های ایتالیایی یا فرانسوی منتشر شد ولی به گمان من کسانی که به این مسائل دامن می‌زنند در راستای اختلاف‌افکنی حرکت می‌کنند.

حاجیف تاکید کرد: متاسفانه در رسانه‌ها شایعاتی نیز پخش می‌شود که آذربایجان درصدد آن است تا خاکش را در اختیار کشور ثالثی برای حمله به خاک ایران کشور قرار دهد؛ اولا حکومت آذربایجان، ثانیا مردم این کشور چنین اجازه‌ای را نخواهند داد و چنین اخباری رویا و خیال‌پردازی بیش نیست.

وی گفت: ایران، خود فناوری از بین بردن پهپادهای دشمن برخوردار است و ما باید جمهوری اسلامی ایران را بابت دست یافتن به این توانایی تحسین کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در ادامه به تببین دیدگاه ایران در قبال کشورش اشاره داشت و در همین رابطه ابراز داشت: خوشحال هستیم از اینکه ایران تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد و من روابط دو کشور را در آینده بهترین بهترین‌ها ارزیابی می‌کنم و بیانات رهبران دو کشور نشان از اراده‌ای محکم برای گسترش روابط است.

موضع باکو در قبال مسئله فلسطین

این دیپلمات آذربایجانی همچنین در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران ایرانی به مسئله فلسطین و موضع کشورش در این باره اشاره و خاطر نشان کرد: ما در خصوص مسائل خاورمیانه و فلسطین همیشه نگاهی شفاف داشتیم و باید اراضی اشغال شده بعد از سال 1967 باید به فلسطینی‌ها برگردانده شود و کشور فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس تاسیس شود.

حاجیف همچنین در خصوص عضویت کشورش در سازمان‌های اسلامی بین‌المللی عنوان کرد: ما در این سازمان‌ها بر موضع شفاف خود تاکید کرده‌ایم و معتقدیم باید مناطق اشغالی به فلسطینی‌ها بازگردانده شود.

کد N543669

وبگردی