آفتاب

گورباچف نسبت به وقوع نسخه جدید جنگ سرد هشدار داد

گورباچف نسبت به وقوع نسخه جدید جنگ سرد هشدار داد

ایسنا نوشت:

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی به رهبران غربی و رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به آغاز نسخه جدیدی از جنگ سرد هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، گورباچف که در دوران حکمرانی خودش به جنگ سرد پایان داده بود، نسبت به بن‌بست کنونی بر سر اوکراین که با تحریم‌های غرب علیه روسیه همراه شده است، هشدار داد.

گورباچف در مصاحبه با روزنامه «روسیسکایا گازتا» گفت: در گام اول باید اتهام‌زنی و تحریم‌های دو جانبه کنار گذاشته شود. شرایط نباید به گونه‌ای شود که وارد جنگ سرد دیگری شویم. تهدیدات مشترک علیه امنیت ما هنوز از بین نرفته است. چالش‌های مشترک بیش از اختلافات میان مسکو و غرب زیان‌ بار است.

گورباچف 83 ساله در ادامه با اشاره به خطراتی که جهان هم‌اکنون با آن‌ها روبروست از جمله ویروس ابولا و فعالیت‌های تروریستی داعش در عراق و سوریه گفت: این تهدیدات می‌تواند برای بهبود روابط روسیه و غرب موثر باشد. ما در مواجهه با تهدیدات مشترک می‌توانیم زبان مشترکی را بیابیم. البته این کار آسان نخواهد بود اما راه دیگری وجود ندارد.

این مصاحبه در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تخریب دیوار برلین در نهم نوامبر 1989 انجام شد و سخنگوی گورباچف گفت: وی در نظر دارد تا برای این مراسم در برلین حاضر شود.

اظهارات کنونی آخرین رهبر شوروی در حالی مطرح می‌شود که وی پیشتر در خصوص بحران اوکراین خصوصا الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه سکوت اختیار کرده بود.

5252

کد N543636

وبگردی