آفتاب
اختری پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

در آیه مباهله حضرت علی (ع) به عنوان جان پیامبر معرفی شده است

در آیه مباهله حضرت علی (ع) به عنوان جان پیامبر معرفی شده است

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گفت: مامون از حضرت رضا (ع) سوال کر د که برترین فضیلت از نظر خدا برای علی (ع) چیست که حضرت به آیه مباهله اشاره کرده و گفتند خداوند در این آیه علی را جان پیامبر نامیده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین عباس علی اختری در سخنرانی خود پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به واقعه مباهله اظهار کرد: پیامبر پس از فتح مکه جوامع مختلف از جمله نصارا و مسیحیان را به اسلام دعوت کرد.

وی افزود: نصارا پس از دعوت پیامبر نمایندگان خود را به نزد ایشان فرستادند و با حضرت در مورد اسلام و مسیحیت گفت‌و‌گو کرده و نظر پیامبر را در مورد عیسی مسیح جویاشدند و پیامبر اظهار کرد که مسیح بنده و پیامبر خدا است در حالی که آنها معتقد بودند مسیح فرزند خدا است و به پیامبر گفتند که مگر ممکن است فرزندی از زنی که همسری نداشته متولدشود. پیامبر در مقابل آنها فرمود مثل عیسی همانند مثل آدم است زیرا آدم نیز به فرمان خدا خلق شد، اما نصارا استدلال پیامبر را نپذیرفتند و به اشتباه خود اعتراف نکردند.

این عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در ادامه با اشاره به این‌که پیامبر پس از این به امر خداوند به نصارا پیشنهاد برگزاری مباهله را داد اظهار کرد: پیامبر به آنها گفت من با فرزندان و زنان و با جان خود به میدان می‌آیم و شما هم با فرزندان و زنان و جان خودتان به میدان بیایید تا با یکدیگر مباهله کنید و ببینید که لعنت خدا چگونه شامل حال دروغ گویان می‌شود.

وی افزود: مباهله به این معنا است که هنگامی دو گروه با یکدیگر بحث کرده، اما به نتیجه ای نمی رسند، در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و همدیگر را نفرین می‌کنند و آن کس که اهل باطل باشد مورد نفرین قرار می گیرد این اتفاق چندین بار در تاریخ رخ داده است.

اختری در بخشی دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد :‌اسقف نصارا در جمع مشورتی نصارا اظهار کرد اگر دیدیم که پیامبر با اصحاب خود به میدان آمد با او مباهله می کنیم و اما اگر دیدید پیامبر اسلام اهل بیت خود را آورد ما با او مباهله نمی کنیم. در روز مباهله پیامبر با دست راستش دست حسن (ع) و با دست چپش دست حسین (ع) را گرفته بود و امیر مومنان پشت سر پیامبر و حضرت زهرا (س) پشت سر امام علی (ع) به میدان آمدند . اسقف نصارا با مشاهده اهل بیت پیامبر گفت که من کسانی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوه را جابجا کند، دعایشان مستجاب می‌شود. ما با آنها مباهله نمی کنیم.

اختری همچنین گفت:‌ پیامبر پس از آنکه نصارا با او مباهله نکردند گفت اگر آنها با من مباهله می کردند همه آنها به میمون وخوک تبدیل می شدند و بیابان آتشی می شد و همه آنها را فرا می گرفت.

به گفته وی برای نصارا حقانیت پیامبر ثابت شد، ولی آنها با اسلام روی نیاوردند و فقط پرداخت جزیره را به عهده گرفتند.

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به آیه مباهله اظهار کرد: در این آیه گفته شد که پیامبر(ص) با فرزندان خود به میدان می آید و پیامبر(ص) هم با حسن(ع) و حسین (ع) وارد میدان شد بنابراین این آیه مشخص می‌کند که نوه دختری حکم فرزند را دارد و نساء هم مربوط به حضرت زهرا(س) بود و آن کس که جان پیامبر(ص) نامیده شده نیز حضرت علی (ع) بود.

اختری در پایان افزود: تمام علما می دانند پیامبر اسلام افضل انبیاء و اشرف کائنات است و آن کسی که جان پیامبر(ص) است بعد از پیامبر(ص)، او اشرف کائنات است.

انتهای پیام

کد N543633

وبگردی