آفتاب

هشدار صلیب سرخ درباره کاربرد غیرمجاز تسلیحات انفجاری در مناطق شهری

هشدار صلیب سرخ درباره کاربرد غیرمجاز تسلیحات انفجاری در مناطق شهری

کمیته بین المللی صلیب سرخ بار دیگر درباره کاربرد غیرمجاز سلاح های انفجاری با قدرت تخریب بالا و غیرقابل کنترل در مناطق مملو از جمعیت شهری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، در آستانه سخنرانی مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که قرار است طی روزهای آتی در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ایراد شود، این سازمان باز هم از طرف‌های درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان خواست تا از کاربرد سلاح‌های انفجاری با قدرت تخریب گسترده در مناطق پرجمعیت پرهیز کنند زیرا این امر پیامدهای ناگواری برای غیرنظامیان خواهد داشت.

بر این اساس توپ، خمپاره، انواع بمب‌های هوا به زمین، راکت و سامانه‌های پرتاب متعدد، همگی جزو آن دسته از تسلیحات انفجاری ‌هستند که در خصومت‌های اخیر خسارات وحشتناکی به غیرنظامیان وارد کرده‌، منجر به مرگ و میر، جراحت، معلولیت و دیگر آسیب‌های حاد شده‌اند. به دلیل عدم دقت کافی، قدرت انفجاری بالا و نیز حوزه وسیع اصابت ترکش‌ها و در نتیجه احتمال بالای بروز آثار ناخواسته چنین سلاح‌هایی، استفاده از آنها در مناطق پرجمعیت غیرقابل پذیرش است.

در همین رابطه "پیتر مائورر" ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: در نهایت این غیرنظامیان سوریه، غزه، سرزمین های اشغالی، افغانستان، لیبی، شرق اوکراین و دیگر مناطق درگیری هستند که باید بهای برخورد اشتباه گلوله‌های توپ‌ رها شده به سمت اهداف نظامی را به خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس پرداخت کنند. این امر باید به هر شکل ممکن پایان یابد.

وی افزود:این گونه تسلیحات انفجاری برای میادین جنگی باز و نه برای مناطق شهری و مسکونی طراحی شده‌اند. با توجه به شواهد و قرائنی که از درگیری‌های اخیر به دست آمده، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ این پرسش اساسی را مطرح می‌ کند که آیا می‌توان چنین تسلیحاتی را با دقت کافی برای حمله به اهداف نظامی واقع در مناطق پرجمعیت به کار برد و در واقع آیا می‌توان آثار آنها را تا حدی که در حقوق بین‌المللی بشردوستانه مجاز شمرده شده محدود کرد. این موضوع ربطی به خود سلاح‌ها ندارد، بلکه به مکان و چگونگی استفاده از آنها برمی‌گردد.

این در حالی است که تلفات غیرنظامیان و ساختمان‌های صدمه دیده یا تخریب شده، جزو بارزترین پیامدهای کاربرد تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت هستند. با این حال خساراتی که کمتر به چشم می‌آیند، مثلا به شبکه‌های حیاتی آب‌رسانی و برق، می‌توانند با ایجاد اختلال در روند ارائه مراقبت‌های درمانی در زمانی که بیمارستان‌ها مملو از مجروح هستند، آثاری به همان اندازه مخرب داشته و حتی مشکلات گسترده‌تری را بر مردم تحمیل کنند.

از این رو تمام طرف‌های درگیری‌ مسلحانه باید اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان در برابر آثار درگیری به عمل آورند. اجرای عملیات نظامی از داخل مناطق شهری، غیرنظامیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. با این حال، نیروهای حمله کننده باید همواره تلاش کنند با توجه به نحوه انتخاب روش‌ها و ادوات جنگی آثار عملیات نظامی خود بر غیرنظامیان را به حداقل رسانده و تسلیحات و تاکتیک‌های جایگزین را نیز مد نظر قرار داد.

کد N543625

وبگردی