آفتاب

سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال فرصت‌های تجاری با ایران

سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال فرصت‌های تجاری با ایران

برگزاری اولین کنفرانس اقتصادی ایران- اروپا در لندن با حضور نخبگان اقتصادی ایران و شرکت های متعدد خارجی نشان داد که کاهش تحریم ها و سیاست های دولت ایران در یک سال گذشته موجب جلب اعتماد جامعه اقتصادی جهان برای تعامل دوباره با این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از شبکه خبری بی بی سی، سرمایه گذاران بین‌المللی برای اولین با از زمان وقوع انقلاب اسلامی درایران در سال 1979 گردهم آمدند تا فرصت های تجاری در ایران را بررسی و کشف کنند.

صدها نفر در روزهای 15 و 16 اکتبر در اولین کنفرانس اقتصادی ایران – اروپا در لندن شرکت کردند تا به سخنان افرادی چون جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس و جامعه اقتصادی برتر ایران گوش کنند که این اتفاق در نتیجه تغییرات ایران در 18 ماه گذشته و رویکرد حسن روحانی رئیس جمهور این کشور در مواجهه با غرب بعلاوه کاهش تحریم های بین‌المللی روی داده است.

شبکه بی بی سی در ادامه به کاهش تحریم های غرب و آمریکا درنتیجه حصول توافقی اولیه میان ایران و گروه 1+5‌اشاره کرده که موجب کاهش فشارها بر اقتصاد ایران شده است، اگرچه بخشی از این تحریم ها تا رسیدن به توافق نهایی در ضرب الاجل 24 نوامبر سال جاری به قوت خود باقی است.

توبی ایلز، ویرایشگر بخش خاورمیانه و آفریقا در نشریه واحد اطلاعات اقتصاد در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود بسیاری از تحریم ها علیه ایران آیا عجولانه نیست که سرمایه گذاران به این کشور دعوت شوند، گفت: از نظر من این کار عجولانه نیست. بازرگانان در حال کار روی طرح های همکاری مجدد با بازار ایران هستند که وقوع آن نیز بسیار نزدیک است.

اما برخی دیگر از شرکت کنندگان در این کنفرانس تاکید داشتند که علیرغم مناسب بودن بازار ایران برای سرمایه گذاری اما هنوز ریسک زیادی در این زمینه وجود دارد و به دلیل محدودیت های بانکی نیز نقل و انتقال پول با ایران بسیار سخت است.

بسیاری از ایرانی ها امیدوارند که با بهبود روابط ایران و جهان این مشکلات بانکی رفع شود.

بی بی سی در ادامه گزارش داد: اما با وجود این مشکلات اغلب شرکت کنندگان خوش بین بودند و این کنفرانس نشان می‌دهد موسسات و شرکت ها تا چه اندازه برای سرمایه گذاری در ایران تمایل دارند.

همچنین روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس اقتصادی ایران – اروپا نوشت: حضور موسسات و شرکت های متعدد در این رویداد نشان دهنده مناسب بودن بازار ایران برای سرمایه گذاری است اما این کار منوط به سیاست این کشور نیز هست.

کنفرانس لندن همچنین حاوی این پیام بود که جامعه اقتصادی ایران و سرمایه گذاری خارجی به اندازه کافی برای آغاز یک آینده مطمئن تر خوش بین هستند و چشم به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ دوخته اند.

به نوشته فایننشیال تایمز،‌در این کنفرانس شرکت های زیادی از صنایع مختلف غذا، معدن ،‌بانکداری، مخابرات و ارتباطات و صندوق های سرمایه گذاری حضور داشتند.

این روزنامه نیز ابراز تمایل شرکت‌ها و موسسات خارجی برای تعامل با ایران را ناشی از استراتژی حسن روحانی برای جلب حمایت جامعه اقتصادی جهان و کاهش تحریم ها علیه این کشور دانست و نوشت: این استراتژی روحانی ممکن است میوه دهد.

جک استراو در این کنفرانس گفت که سیاست های انگلیس به شرکت های انگلیسی که مدت هاست از این کنفرانس دور بوده اند آسیب زده است و اکنون جامعه اقتصادی می تواند برای بهبود این آسیب ها شروع به کار کند.

انتهای پیام

کد N543610

وبگردی