آفتاب

هشدار لاوروف درخصوص افزایش شکاف در روابط بین‌الملل

هشدار لاوروف درخصوص افزایش شکاف در روابط بین‌الملل

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اختلافات در روابط بین‌الملل درباره مناطق دچار بحران سراسر جهان گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دومین جلسه از دهمین نشست آسیا - اروپا (ASEM) در میلان گفت: تلاش‌ها برای اصرار ورزیدن بر تعبیر خاصی از توافقنامه‌هایی که تنها بیانگر یک دیدگاه شخصی بر سایر عقاید و نظریات است، همچنان ادامه دارد و همین امر باعث شده تا منافع مشروع و قانونی دیگران نادیده گرفته شود و فرد خاصی به دیکته قوانین خاص خود در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، مالی و تجاری بپردازد. تمامی این موارد باعث هرج و مرج در روابط بین‌الملل شده و در نواحی دچار بحران نیز گسترش می‌یابد که از جمله این نواحی می‌توان به کشورهای حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا و هم‌اکنون اوکراین اشاره کرد.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: امروزه، سطح وابستگی متقابل اروپا و آسیا به گونه‌ای است که آینده بشریت به توانایی ما در ایجاد رابطه‌ای دوستانه و صمیمی بستگی دارد. متاسفانه با توجه به پیشینه تغییرات ساختاری در سراسر جهان باید به این نکته اشاره کنم که اختلافاتی بسیار شگرف در روابط بین‌الملل به وجود آورده و باعث از بین رفتن سازش‌ها و توافق‌های دوجانبه‌ای شده که پایه و اساس اقدامات مشترک هستند.

لاوروف گفت: روسیه به عنوان یکی از اعضای کشورهای نشست آسیا - اروپا به دنبال ایجاد مکانیستی قوی برای اداره جهان است و این مساله باید بر قوانین بین‌الملل، اولویت‌های قانونی و برابر و منافع متقابل استوار باشد. تنها با این روش است که ما می‌توانیم از بسط درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در سراسر منطقه اروپا و آسیا پاسیفیک جلوگیری به عمل آوریم. ما همواره درباره ایجاد هماهنگی در روند یکپارچگی در سراسر اوراسیا، اروپا و آسیا پاسیفیک سخن گفته‌ایم و آماده‌ایم تا از موقعیت جغرافیایی، منافع و توانمندی‌های بالقوه نیروی انسانی خود برای دستیابی به این هدف استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: مسکو به دنبال همکاری بیشتر برای توسعه همکاری‌های عملی میان نشست آسیا - اروپا بر مبنای ایجاد تعادل میان منافع شامل ترغیب و تشویق دستور کار جهانی در حیطه تحول پس از 2015، تقویت کارآمدی و همکاری بهتر در زمینه اقدامات در حیطه واکنش سریع، تفحص برای یافتن راه حل‌های با ثبات در حل مشکلات تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی، ایجاد رابط مشترک در داشتن گفت‌وگویی مناسب درباره مسائل حقوق بشری است.

لاوروف گفت: وظیفه اصلی در این روزها تقویت ساختارهای اخلاقی در رابطه بین‌الملل با تمرکز بر ارزش‌های سنتی است که باعث تحکیم بشریت می‌شود. این مسائل در کنفرانس نشست آسیا - اروپا در ژوئیه 2014 که در سن پترزبورگ برگزار شد، بررسی شدند.

انتهای پیام

کد N543293

وبگردی