آفتاب

شایع‌ترین روش‌های انتقال هپاتیت C

شایع‌ترین روش‌های انتقال هپاتیت C

یک فوق تخصص گوارش و کبد، شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت «سی» را از طریق اعتیاد تزریقی دانست و اظهار کرد: بیش از 50 درصد مبتلایان به هیپاتیت C ازاین طریق مبتلا شده‌اند.

دکتر سیدموید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مازندران با اشاره به نقش کبد در بدن گفت: کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی دارد. کبد در مراقبت از عفونت‌ها کمک می‌کند و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج کرده و در حفظ سلامت فرد موثر است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به نقش کبد بعنوان یک پالایشگاه عظیم و تصفیه‌گر بدن از سموم، تصریح کرد: کبد مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات، کنترل قند خون، تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر را دارد.


وی افزود: هپاتیت از نظر لغوی به معنای التهاب کبد است که این التهاب می‌تواند در اثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها، ویروس‌های مختلف، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های ژنتیکی پدید آید. هپاتیت C نوعی بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت C رخ می‌دهد. ویروس این هپاتیت در سلول‌های کبدی زندگی می‌کند و موجب التهاب کبد (هپاتیت) می‌شود.

وی ادامه داد: گرچه هپاتیت Cیک بیماری خطرناک است اما با درمان مناسب، تحت نظر پزشک بودن و مراقبت بیمار از خود، این افراد می‌توانند زندگی فعال و عادی داشته باشند. اما باید همواره به یاد داشته باشیم که پیشگیری بسیار آسانتر و کم هزینه‌تر از درمان است.


علویان خالکوبی، حجامت، تاتو کردن، سوراخ کردن گوش، خدمات پزشکی و دندانپزشکی در محل‌های نامطمئن و با وسایل آلوده را از روش‌های انتقال بیماری هیپاتیت C دانست و گفت: شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت C روش تزریقی است که بیش از 50 درصد مبتلایان را شامل می‌شود.

وی افزود: انتقال هیپاتیت «سی» از راه جنسی نسبت به هپاتیت «بی» کمتر است و شیردهی هم موجب انتقال هپاتیتC نمی‌شود.


علویان با اشاره به علائم هپاتیت «سی» در فرد مبتلا، گفت: خستگی، تب اندک، سر درد، گلو درد خفیف، کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، درد قسمت فوقانی راست شکم، درد مفاصل، خارش پوست، درد عضلانی، ادرار پررنگ و زرد، حالتی که در آن پوست و سفیدی چشم بیمار به سمت زردی می‌رود از جمله نشانه‌های هیپاتیت C است.

کد N543275

وبگردی