آفتاب

رهبر هنگ‌کنگ برای دیدار با دانشجویان معترض آماده است/درگیری‌های جدید میان پلیس و فعالان

رهبر هنگ‌کنگ برای دیدار با دانشجویان معترض آماده است/درگیری‌های جدید میان پلیس و فعالان

ماموران پلیس هنگ کنگ اوایل امروز (پنجشنبه) با معترضانی که در خیابان‌های این دولت شهر چادر زده بودند درگیر شده اما از برچیدن موانعی که توسط آنها ایجاد شده بود، امتناع کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ماموران پلیس اوایل صبح امروز برای عقب راندن معترضانی که قصد داشتند یکی از خیابان‌های مقابل مقر دولت را اشغال کنند، متوسل به استفاده از اسپری فلفل شدند.

پلیس گفت: دو تن از معترضان در این رویداد بازداشت شده که یکی از آنها به خاطر پرتاب بطری به یک خودرو و یکی دیگر به دلیل توهین به ماموران پلیس بوده است. در این رویداد سه افسر پلیس نیز زخمی شدند.

جاشوا وونگ، یکی از رهبران دانشجویان معترض گفت: من همیشه در تمامی راهپیمایی‌ها می‌گفتم که افسران پلیس خط مقدم تنها از دستورات پیروی می‌کنند. ما نباید به خاطر عصبانیت به آنها صدمه بزنیم و یا اینکه آنها را مقصر بدانیم. آنها تنها کارشان را انجام می‌دهند، اما در راهپیمایی‌های آتی دیگر چنین حرفی را نخواهم زد. اگر آنها تنها کارشان را انجام می‌دهند چرا مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند؟

این در حالی است که لئونگ چان – یینگ، رئیس اجرایی هنگ کنگ امروز گفت، آماده است تا در چند روز آتی با رهبران دانشجویان معترض حامی دموکراسی مذاکره کند.

این اطلاعیه حاکی از پیشرفتی در بن بست شدید میان مقامات هنگ کنگ و معترضان حامی دموکراسی است.

لئون چان – یینگ گفت: در روزهای اخیر مقامات از طریق واسطه‌ها با دانشجویان معترض مذاکره و به آنها اعلام کرده‌اند که مقامات دولت تمایل دارند تا درباره جزئیات اصلاحات دموکراتیک با آنها مذاکره کنند.

وی به خبرنگاران گفت: مادامی که دانشجویان یا دیگر اقشار جامعه هنگ کنگ بر این مساله متمرکز باشند ما آماده‌ایم تا مذاکرات را آغاز کنیم به همین خاطر است که طی چند روز گذشته ما تمایل خود را برای آغاز مذاکرات با دانشجویان درباره حق رای عمومی اعلام کرده‌ایم و امیدواریم به زودی زود این مساله صورت گیرد.

مقامات هنگ کنگ هنگامی که برگزاری مذاکرات با رهبران دانشجویان را در چند روز گذشته لغو کردند، باعث خشم معترضان شدند.

این مقامات معتقد بودند که این مذاکرات نتیجه موثری نخواهد داشت.

هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات پیشنهاد شده می‌تواند بر اختلافات شدید میان هر دو طرف غلبه کند یا خیر.

رئیس اجرایی هنگ کنگ بار دیگر تکرار کرد که پکن تصمیم خود را عوض نخواهد کرد. با این حال افزود، فرصت مذاکره در مورد چگونگی تشکیل کمیته نامزدهای انتخابات وجود دارد.

رهبر هنگ کنگ ادامه داد:‌ در دور دوم مذاکرات می‌توانیم به دیدگاه‌های تمامی افراد گوش دهیم. هنوز برای مذاکره درباره مسائلی از جمله تشکیل دقیق این کمیته نامزدها فرصت وجود دارد.

انتهای پیام

کد N543075

وبگردی