آفتاب
براساس افشاگری نیویورک تایمز؛

سربازان آمریکایی در عراق در معرض سلاح‌ شیمیایی بودند

سربازان آمریکایی در عراق در معرض سلاح‌ شیمیایی بودند

وزارت دفاع آمریکا صحت اطلاعات منتشر شده از سوی روزنامه نیویورک تایمز را مبنی بر اینکه سربازان آمریکایی و عراقی بین سال‌های 2004 تا 2011 در جریان حضورشان در عراق در معرض سلاح‌های شیمیایی قرار گرفته بودند، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نیویورک تایمز نوشت، بین سال‌های 2011 – 2004 سربازان آمریکایی و عراقی از سلاح‌های شیمیایی آسیب دیدند اما پنتاگون به آنها دستور داده بود که ساکت بمانند.

روز چهارشنبه پنتاگون با تایید اخبار نیویورک تایمز گفت: در زمان صدام حدود 20 سرباز آمریکایی در معرض سلاح شیمیایی قرار گرفته و صدها نفر مجروح شده بودند.

این روزنامه آمریکایی آشکار می‌سازد که بین سال‌های 2011 - 2004 سربازان آمریکایی و عراقی از سلاح‌های شیمیایی آسیب دیده و مجروح شدند، اما پنتاگون به آنها اجازه صحبت کردن نداده بود.

این روزنامه می‌نویسد که در مجموع گروه‌های آمریکایی به طور کاملا سری از کشف حدود 5000 کلاهک جنگی و سلاح‌های حاوی مواد شیمیایی خبر می‌دهند.

این روزنامه ده‌ها گفتگو با افراد ذیربط، مسئولان عراقی و آمریکایی داشته و موفق شده به اسناد اطلاعاتی که به شدت محرمانه بود، دست یابد.

این روزنامه می‌افزاید که رد 17 سرباز آمریکایی و هفت مامور پلیس عراقی که در معرض گازهای سمی اعصاب و گاز خردل بودند را گرفته است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون برآورد کرد که تعداد این افراد به حدود 20 نفر برسد اما از نظر نیویورک تایمز آمار دقیق از سوی دولت به صورت رمز باقی مانده است.

این سلاح‌ها قبل از سال 1991 به منظور استفاده علیه ایران طی سال‌های 1988 – 1980 ساخته شده بود.

انتهای پیام

کد N542772

وبگردی