آفتاب

مصر مشارکت هواپیماهای خود را در بمباران مواضع شبه‌نظامیان بنغازی لیبی تکذیب کرد

مصر مشارکت هواپیماهای خود را در بمباران مواضع شبه‌نظامیان بنغازی لیبی تکذیب کرد

سخنگوی ریاست جمهوری مصر آنچه که بعضی رسانه‌ها در خصوص حملات هواپیماهای مصری به پایگاه‌های وابسته به گروه‌های انقلابی در بنغازی مطرح کرده بودند را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت شبکه الجزیره، منابع مختلف به نقل از مسئولان مصری اعلام کردند که هواپیمای جنگی مصر در عملیات گسترده‌ای،‌ پایگاه‌های وابسته به گروه‌های مسلح در بنغازی واقع در شرق لیبی را هدف قرار دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مسئولان آگاه اعلام کرد که استفاده از هواپیماها بخشی از عملیات جنگی است که مصر علیه شبه نظامیان مسلح در لیبی ترتیب داده است.

این خبرگزاری اعلام کرد که پیش بینی می‌شود این عملیات بین سه تا شش ماه به طول بینجامد که در این عملیات قایق‌های دریایی مصری نیز حضور دارند.

گفته شده است که مصر برای اجرای این عملیات به طور مستقیم با رئیس ستاد ارتش لیبی هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

از سوی دیگر، طارق الجروشی، عضو پارلمان لیبی در مصاحبه با این خبرگزاری اظهار کرد: هواپیماهای مصری که بنغازی را هدف خود قرار داده‌اند توسط خلبانان لیبیایی هدایت می‌شوند.

از سوی دیگر، خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش لیبی سخنان منتشر شده مبنی بر مشارکت‌ هواپیماهای مصری در حمله به پایگاه‌های گردان‌های شبه نظامیان در بنغازی را تکذیب کرد.

این نخستین بار است که خبری از مشارکت هواپیماهای مصری در جنگی که خلیفه حفتر در بنغازی رهبری می‌کند، منتشر شده است.

این خبر در پی سفر عبدالله ثنی، نخست وزیر لیبی به طبرق در قاهره و نشست او با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر منتشر شد تا جایی که لیبی در این نشست از مصر خواست تا به نیروهای دولتی کمک نظامی کند.

ثنی در این نشست اظهار کرد که با رئیس جمهوری مصر در خصوص تامین امنیت مرزهای دو کشور و آموزش نظامی مصر به نیروهای وابسته به دولت لیبی و پلیس این کشور توافق کرده است.

پیشتر حفتر در سخنانی اعلام کرد که افتخار می‌کند که برآمده از نهاد نظامی مصر است و مصر وی را در جنگی که علیه شبه نظامیان تحت عنوان عملیات کرامت رهبری می‌کند،‌ تنها نمی‌گذارد.

چندی پیش منابع آگاه از توافق دولت لیبی با مصر بر سر ارسال نیروهای مصری به لیبی خبر دادند.

در همین راستا قاهره از جامعه بین‌الملل خواست برای مقابله با تروریسمی که لیبی را در برگرفته به یاری این کشور بشتابد.

در همین راستا یک مسئول در مجلس شورای انقلابیون بنغازی ضمن متهم ساختن مصر به تشویق به کشتار در لیبی اعلام کرد که هواپیماهای مصری از پایگاه هوایی شهر البیضاء واقع در شرق بنغازی به پرواز درآمده‌اند و کشتی‌های جنگی خود را در بنادر شرق لیبی مستقر کرده‌اند.

پیشتر مسئولان آمریکایی اظهار کردند: مشارکت هواپیماهای مصر و امارات در حمله به پایگاه‌های گروه‌های وابسته به نیروهای فجر لیبی بسیار دشوار است. همه این سخنان در حالی مطرح شد که قاهره مشارکت هواپیماهای خود در این حملات را تکذیب کرد.

از سوی دیگر، ارتش لیبی با همکاری ساکنان شهر بنغازی توانست کنترل پایگاه‌های وابسته به شبه نظامیان مسلح در بنغازی را به دست گیرد. بعد از اینکه خلیفه حفتر متعهد شد که بنغازی را آزاد می‌کند ارتش این کشور به کمک نیروی هوایی توانست از سمت شرق وارد این کشور شود.

در همین راستا عبدالله ثنی اعلام کرد که ارتش کنترل چندین پایگاه وابسته به شبه نظامیان در بنغازی را به دست گرفته که در نتیجه آن نیروهای «شورای انقلابیون» مجبور به فرار شدند.

وی با استقبال از تمام افراد مسلحی که می‌خواهند در سایه ارتش با تروریست‌ها بجنگند، اعلام کرد که جوانان بنغازی با تشکیل سدی مقابل ورودی‌های شهر عرصه را بر گروه‌های مسلح تنگ کرده و ارتش را در دستیابی به اهداف خود یاری کردند.

حمایت مردم بنغازی از ارتش تنها به مشارکت در جنگ علیه گروه‌های تروریستی منحصر نشد بلکه مردم شهر در تظاهراتی علیه شبه نظامیان و گروه انصار الشریعه دست به اعتراض زدند.

این درگیری‌ها به کشته شدن بیش از 12 تن که بیشتر آنان از گروه انصار الشریعه بودند، منجر شد. همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها در بنغازی برخی از منابع از وقوع درگیری‌های شدیدی میان ارتش و شبه نظامیان فجر لیبی در طرابلس خبر دادند.

انتهای پیام

کد N542710

وبگردی