آفتاب
جهانگیری در آیین افتتاح مجتمع پژوهشكده علوم شناختی:

مسئولین بجای منازعات بی‌حاصل باید به حمایت از توسعه حوزه‌های مختلف علم بپردازند

مسئولین بجای منازعات بی‌حاصل باید به حمایت از توسعه حوزه‌های مختلف علم بپردازند

كشوری می تواند توسعه و پیشرفت پیدا كند كه به مسائل علمی توجه ویژه ای داشته و توسعه علمی بعنوان یك دستور كار اصلی در آن كشور مطرح باشد.

معاون اول رئیس جمهور در جمع اساتید حوزه علوم شناختی، با بیان اینكه "توسعه علمی" باید مبنای حركت آینده كشور باشد، گفت: سیاستگذاران و مسئولین كشور به جای مشغول شدن به روزمرگی و منازعات بی حاصل كه هیچ نتیجه ای برای مردم ندارد، باید به مسائل اساسی از جمله حمایت از توسعه حوزه های مختلف علم بپردازند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنج شنبه) پس از افتتاح مجتمع جدید پژوهشكده علوم شناختی و بازدید از آزمایشگاه های مختلف این پژوهشكده، در جمع اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه علوم شناختی گفت: كشوری می تواند توسعه و پیشرفت پیدا كند كه به مسائل علمی توجه ویژه ای داشته و توسعه علمی بعنوان یك دستور كار اصلی در آن كشور مطرح باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر نقش حیاتی و تعیین كننده علوم مدرن در توسعه آینده، خاطرنشان كرد: مدتی است مدیران و سیاستمدارن كشور به این واقعیت رسیده اند كه مبنای حركت آینده ایران، توسعه علمی باشد.این دلیل عنوان برنامه های توسعه چهارم و پنجم كشور تحت عناوینی نظیر برنامه توسعه دانایی محور یا برنامه توسعه بر مبنای علم نامیده شد.

جهانگیری با اشاره به پیشرفتهای كشور در حوزه های فناوری اطلاعات (آی تی و آی سی تی)، بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی گفت: در حالیكه علوم و فناوری های جدید موضوع اصلی توسعه دنیا شده است، ما نیز می توانیم در زمینه آی سی تی با توسعه زیرساختها، تربیت نیروهای دانشگاهی و با اتكا به جهت گیریهایی كه در دانشگاه ها در حال شكل گیری است، جایگاه ایران در منطقه را به مرحله قابل قبولی رسانده و در دنیا نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور دستیابی به جایگاه مناسب در زمینه بیوتكنولوژی را نیز مستلزم تربیت نیروی متخصص، توسعه روابط علمی بین المللی با دانشگاه های معتبر دنیا و توسعه مراكز پژوهشی در این حوزه دانست و در ادامه با یادآوری جایگاه هفتم ایران در دنیا در زمینه نانوتكنولوژی تصریح كرد: حتی ذره ای تعلل نیز باعث می شود كه دهها كشور در زمینه پیشرفت در یك علم جلو بیایند. بنابراین باید نسبت به پیشرفت مستمر و بی وقفه در حوزه های مختلف علم دقت نظر و اهتمام داشته باشیم.

جهانگیری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینكه در حوزه علوم شناختی هنوز در حال برداشتن گامهای ابتدایی هستیم، با تمجید از تلاشهای دكتر كمال خرازی در راه اندازی پژوهشكده علوم شناختی، گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری كه كار اصلی توسعه علوم جدید بر عهده این معاونت است، با ایجاد ستاد علوم شناختی درصدد حمایت از پیشرفت حوزه این علم برآمده و البته وزارتخانه های علوم و بهداشت نیز لازم است با ایفای نقش هدایتگری و سیاستگذاری خود به توسعه علوم شناختی كمك كنند.

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر ارتباطات علمی بین المللی بین پژوهشكده علوم شناختی و دانشگاه ها و مراكز پژوهشی معتبر دنیا، آمادگی دولت برای كمك به تامین پیش نیازهای اصلی توسعه علوم شناختی را اعلام كرد و افزود: البته انسانهای وظیفه شناس و دلسوزی در كشور هستند كه بدون توجه به روزمرگی وقت خود را صرف موضوعات اساسی و توسعه علمی می كنند، هشدار می دهند و جهت را نشان می دهند تا به موقع بتوانیم پیشرفت كنیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم با بیان اینكه در زمینه علوم شناختی هنوز در آغاز راه هستیم، بر تجاری سازی علوم شناختی تاكید كرد و گفت: این علم یكی از پایه های آینده است و برای تقویت و توسعه آن آزمایشگاه ملی علوم شناختی در آینده نزدیك تجهیز می شود و اهتمام جدی برای اختصاص بودجه مناسب برای علوم شناختی وجود دارد.

کمال خرازی رئیس پژوهشكده علوم شناختی نیز رتبه علمی ایران در علوم شناختی بر اساس رتبه بندی جهانی را اعلام كرد وگفت: رتبه ایران در علوم شناختی در سال ۲۰۱۲ در دنیا برابر ۳۴ و در سال ۲۰۱۳ برابر ۲۶ بوده است. همچنین كشورمان در علوم شناختی طی سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی در منطقه به ترتیب حائز رتبه سوم و دوم در منطقه شده است كه به این ترتیب موقعیت ایران در علوم شناختی در حال ارتقا است و تلاشهایی كه طی سالها انجام گرفته نتیجه بخش بوده است.

کد N542632

وبگردی