آفتاب

مذاکرات سه جانبه ایران آمریکا و اتحادیه اروپا پایان یافت/ نشست عمومی ساعت 13:30 به وقت تهران

مذاکرات سه جانبه ایران آمریکا و اتحادیه اروپا پایان یافت/ نشست عمومی ساعت 13:30 به وقت تهران

مذاکرات سه جانبه ایران، امریکا و اتحادیه اروپا در وین در حالی پایان یافت که نشست عمومی ایران و کشورهای 1+5 ساعت 11 صبح فردا به وقت وین آغاز می شود .

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات سه جانبه ایران، امریکا و اتحادیه اروپا در حالی به پایان رسید که محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری از صبح امروز سه بار به صورت فشرده و با وقفه های زمانی کوتاه مدت پای میز مذاکره نشسته‌اند.

وزرای امور خارجه ایران و آمریکا با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صبح حدود7 ساعت مذاکره کرده‌اند و البته این مذاکرات روز گذشته نیز در سطح معاونان و کارشناسان به صورت فشرده برگزار شد .

معاونان وزرای خارجه دو کشور دیروز دو دور مذاکرات را برگزار کردند و دو دور نیز کارشناسان مذاکراتی فشرده داشتند که به نظر می رسد نتیجه همین مذاکرات و گفتگوهای ظریف و اشتون بود که شب گذشته منجر به نشر این خبر شد که برگزاری مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از روز پنجشنبه در وین ادامه خواهد یافت؛ مذاکراتی که برخی از رسانه ها و خبرنگاران غربی احتمال برگزاری آن در سطح وزرا را می‌دهند اما هیچ منبع رسمی چنین خبری را تأیید نکرده و اخبار از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان حاکی از آن است که هنوز برنامه ای برای برگزاری  مذاکرات در سطح وزرا وجود ندارد.

در حالی که اعلام خبر برگزاری مذاکرات با 1+5 در وین، نشانه های مثبتی به همراه داشت، وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته گفت: در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم. همانطور که بارها گفته شد اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل و فصل است.

وزیرخارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با ایده و نوآوری برای حل و فصل این اختلافات مطرح می شود بحث شود اما این بحث ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه حل‌ها به گفتگوی بیشتر نیاز داشته باشد.

اما در ادامه مذاکرات امروز و در پی گفتگوهای سه جانبه یک مقام آمریکایی نیز در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که در چارچوب مهلت کنونی امکان تمدید توافق وجود دارد و ذره ذره در حال کم کردن اختلاف ها هستیم .

همچنین دیابکوف ، نماینده روسیه در مذاکرات ایران و 1+5 نیز از توافق پایدار با ایران سخن گفت و اینکه تمدید مهلت توافق دشوار است و ریسک شکست گفتگوها را افزایش می دهد .

این اظهارات در حالی مطرح شد که جنیفر ساکی،سخنگوی وزارت خارجه آمریکاصبح  امروز چهارشنبه در خصوص مذاکرات جاری ایران و 1+5 در وین و ملاقات‌های وزاری خارجه ایران و آمریکا در حاشیه این مذاکرات گفت که ایالات متحده کماکان بر روی رسیدن به توافق تا 24 نوامبر (3 آذر ماه) تمرکز دارد و رسیدن به توافق جامع تا آن تاریخ را خواستار است.

از سوی دیگر یک مقام ارشد آمریکایی در پایان مذاکرات کری و ظریف و اشتون گفت مذاکرات فوق‌العاده پیچیده است.

با وجود آنکه هنوز مقامات ایرانی اظهار نظر رسمی در خصوص مذاکرات سه جانبه نداشته‌اند اما آنچه از فضای مذاکرات و اظهارات طرفین به دست می آید این است که بر خلاف فضایی که پس از مذاکرات نیویورک حاکم شده بود، احتمال عدم توافق و برنامه ریزی برای تمدید زمان کمتر مشاهده می شود.

آنچه روشن است دو طرف در فضای جدی به دنبال دست یابی به راه حل هایی برای اختلافات هستند که تا پیش از پایان 24 نوامبر توافق نهایی حاصل شود.

هر چند از پیشنهادات مطرح در جلسه اخبار رسمی وجود ندارد اما به نظر می رسد همچنان مسئله غنی سازی از موضوعات اصلی اختلافی بین دو طرف است.

به هر حال مذاکرات ایران و 1+5 از فردا آغاز خواهد شد. گفته شده که قرار است معاونان وزیر امور خارجه دیدارهای دو جانبه‌ای با روسیه و چین نیز فردا در وین داشته باشند.

اعضای نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای بر این باورند که در پایان این دور از مذاکرات می توان ارزیابی واقع بینانه تری از مذاکرات را ارائه کرد.

 

کد N542473

وبگردی