آفتاب

فرمانده ارشد ناتو: هنوز شاهد عقب‌نشینی قابل توجه روسیه از مرز اوکراین نبوده‌ایم

فرمانده ارشد ناتو: هنوز شاهد عقب‌نشینی قابل توجه روسیه از مرز اوکراین نبوده‌ایم

فرمانده نظامی ارشد ناتو امروز (چهارشنبه) اظهار داشت که این ائتلاف از عقب‌نشینی سربازان روس از مرز با اوکراین استقبال می‌کند اما تاکنون شاهد تحرک قابل توجهی در این زمینه نبوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دستور داد تا حدود 17 هزار و 600 سرباز روس از منطقه روستوف در مرز با اوکراین عقب‌نشینی کنند. این منطقه واقع در مرزهای روسیه با شرق اوکراین و نزدیک به مناطق وقوع درگیری میان شبه نظامیان حامی روسیه با نیروهای دولتی اوکراین است.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده اعظم متحد ناتو در اروپا، به خبرگزاری آسوشیتدپرس در حاشیه کنفرانس ناتو در شهر تسالونیکی یونان گفت: ما از عقب‌نشینی سربازان روسیه از این مرز استقبال می‌کنیم و با هوشیاری نظاره‌گر آنچه که اتفاق می‌افتد هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: با این حال هنوز ما شاهد تحرکات قابل توجهی نبوده ایم. اکنون ما در حال نظارت هستیم تا ببینیم آیا این وعده عملی می‌شود یا خیر؟

از سوی دیگر ژنرال فرانک گوریناک، یک فرمانده نظامی بلندپایه دیگر ناتو که ریاست فرماندهی نیروی هوایی این ائتلاف و نیروهای هوایی آمریکا در اروپا را بر عهده دارد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: عمل صدایی بلندتر از حرف‌ دارد. در محیط امروزی پیام‌رسانی راهبردی بدون عمل تنها برابر با حرف است. بنابراین هنوز باید دید آیا آن‌ها دست به عمل می زنند یا خیر؟

ژنرال بریدلاو خاطرنشان ساخت که برای غرب مهم است که انگیزه‌های احتمالی اقدامات روسیه در اوکراین را درک کند.

وی تصریح کرد: ما باید در غرب درک کنیم که ولادیمیر پوتین ممکن است از بابت خط مشی‌های متمایل به غرب در اوکراین چه در راستای اتحادیه اروپا و چه در راستای ائتلاف ناتو احساس تهدید کرده باشد.

وی همچنین عنوان کرد که معتقد است پوتین می‌خواهد نفوذ خود در بخش شرقی اوکراین را حفظ کند زیرا این منطقه دارای اهمیت اقتصادی در روسیه است.

پیش از بروز بحران در اوکراین در سال جاری میلادی روسیه و اوکراین روابط اقتصادی نزدیکی داشتند. بسیاری از کارخانجات صنعتی روسیه از جمله کارخانجات تسلیحات سازی این کشور متکی به قطعات ساخته شده در اوکراین هستند و اوکراین موتورهای هلی‌کوپتر، موشک‌های هوا به هوا و همچنین توربین‌های دریایی و بسیاری از دیگر اقلام نظامی روسیه را تامین می‌کند.

ژنرال بریدلاو در خصوص اینکه آیا روسیه تهدیدی را علیه ناتو ایجاد می‌کند گمانه‌زنی نکرد.

وی تاکید کرد: بیایید تنها ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را نگاه کنیم. در حال حاضر همچنان یک نیروی بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار توانمند در مرز اوکراین مستقر است و به جای حدس زدن درباره نیات آن‌ها بیایید تنها اشاره کنیم که ولادیمیر پوتین در این مرز قابلیتی را حفظ کرده تا هر زمان که انتخاب کند وارد شرق اوکراین شود.

انتهای پیام

کد N542412

وبگردی