آفتاب

رقابت نیوزیلند، اسپانیا وترکیه برای رسیدن به شورای امنیت سازمان ملل

رقابت نیوزیلند، اسپانیا وترکیه برای رسیدن به شورای امنیت سازمان ملل

در رقابت امسال برای کسب کرسی در شورای امنیت سازمان ملل سه کشور نیوزیلند، اسپانیا و ترکیه که از امیدهای جدی محسوب می‌شوند، رقابت سختی برای تصدی دو کرسی کشورهای گروه غربی خواهند داشت .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،همچنین ونزوئلا که یکی از امیدهای اصلی کسب کرسی موقت در شورای امنیت سازمان ملل است، می تواند به دستیابی به این کرسی مطمئن باشد.

قرار است روز پنج شنبه 193 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل، پنج عضو جدید شورای امنیت این سازمان را انتخاب کنند و دولت سوسیالیست ونزوئلا تقریبا مطمئن به پیروزی در این رای گیری است زیرا رقیبی برای این کشور در قاره آمریکای لاتین و منطقه کارائیب برای دسترسی به تنها کرسی در نظر گرفته شده برای این منطقه در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

همچنین کشور آنگولا نیز تنها کاندیدای کرسی آفریقا در شورای امنیت است و مالزی نیز با مخالفتی برای کسب تنها کرسی در نظر گرفته شده برای آسیا رو به رو نیست و این نشان می‌دهد که پیروزی این دو کشور نیز حتمی است.

آخرین تلاش ونزوئلا برای رسیدن به کرسی شورای امنیت مربوط به سال 2006 می‌شود که در آن سال تلاش‌های هوگو چاوز،‌رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در این مسیر با اقدامات آمریکا شکست خورد.

با این حال به رغم روابط نزدیک نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا با دولت سوریه و ایران و حمایت این کشور از روسیه در بحران اوکراین، آمریکا قصد دارد با کاندیداتوری ونزوئلا در سال جاری میلادی مخالفت علنی نکند.

این به این معنی است که اکنون چشم‌ها به سه کشور نیوزیلند، اسپانیا و ترکیه دوخته شده که برای کسب دو کرسی نماینده گروه غربی رقابت می‌کنند.

تلاش‌های این سه کشور در پشت صحنه در یک سال گذشته ادامه داشته است . دیپلمات های نیوزیلند، اسپانیا و ترکیه با سفر به کشورهای جهان و همچنین دعوت از دیپلمات‌های سازمان ملل برای سفر به کشورهایشان تلاش زیادی در این زمینه کرده‌اند.

همه سفرای سازمان ملل دوشنبه شب به مراسم‌های جداگانه‌ای که با میزبانی وزرای امور خارجه نیوزیلند و اسپانیا برگزار شد دعوت شدند و وزیر امور خارجه ترکیه نیز قرار است میزبان چنین برنامه‌ای در چهارشنبه شب باشد.

انتهای پیام

کد N542379

وبگردی