آفتاب
از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی صورت گرفت؛

محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر النمر

محکومیت صدور حکم اعدام شیخ نمر النمر

کمیسیون حقوق بشر اسلامی صدور حکم اعدام یکی از علمای برجسته شیعه عربستان توسط دستگاه قضایی این کشور را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن تصمیم دستگاه قضایی عربستان در صدور حکم اعدام تعزیری شیخ نمر النمر از علمای برجسته شیعی و منتقد رژیم آل سعود را به شدت محکوم کرد. وی در پی یورش نیروهای امنیتی عربستان در سال 2012 و پس از شلیک چهار گلوله به پای در استان شرقی قطیف بازداشت شد. مقامات ریاض مدعی هستند، وی در زمان بازداشت مسلح بوده است این در حالی است که این ادعا از سوی خانواده این روحانی رد شده است.

دستگیری شیخ نمر النمر پس از اعتراضات گسترده شیعیان عربستان علیه سیاست های تبعیض آمیز رژیم آل سعود که در ادامه موج تحولات شمال آفریقا موسوم به بهار عربی در منطقه رخ داد و با هدف سرکوب این اعتراضات انجام شد. اعتراضات ضددولتی در حالی از جده آغاز شد که طی مدت اندکی به سراسر این کشور گسترش یافت و موجبات وحشت حکومت آل سعود را فراهم کرد به گونه ای که سران ریاض برای سرکوب این اعتراضات به هر گونه اقدام خشونت باری علیه معترضان و از جمله دستگیری و ضرب و شتم رهبران شیعی اقدام کردند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی اعلام کرد شیخ نر النمر در حالی به اعدام محکوم می شود که هشت ماه پیش از برگزاری دادگاه، در زندان انفرادی به سر می برد و در این مدت به بیمارستانی نظامی در ریاض منتقل شد. فعالان حقوق بشر می گویند این روحانی عربستانی که نفوذ بالایی در بین شیعیان مناطق شرقی این کشور دارد در طول فعالیت های خود همواره از حرکت های مسالمت آمیز جانبداری و مخالفت خود را با اعمال هر گونه خشونت اعلام کرده است.   

وی در مصاحبه ای که در سال 2011 با شبکه بی بی سی انجام داد بر این نکته اینگونه صحه گذاشته است: قدرت کلمات در مقابله با حاکمیت بسیار قدرتمند تر از سلاح است... سلاح کلمات قویتر از گلوله است، زیرا حاکمیت از مبارزه نظامی سود می برد. شیخ نمر النمر همچنین به دلیل پافشاری های مکرر خود بر لزوم جلوگیری از بروز خشونت و توقف سرکوب وحشیانه اعتراضات به عنوان نماد اعتراضات آرام و مدنی در عربستان شناخته می شود.

در زمان دستگیری این روحانی عربستانی، سازمان های حقوق بشری نگرانی شدید خود را از اینکه وی به شکلی عادلانه مورد محاکمه قرار نگیرد، اعلام کردند. با این حال دادگاه کیفری ویژه عربستان که به پرونده های مرتبط با تروریسم می پردازد، بدون هیچ سند و مدرکی وی طی محاکمه ای نمایشی این فعال و معترض سیاسی را به اشد مجازات محکوم کرده است.  

در همین رابطه "مسعود شجره" رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی ضمن ابراز تاسف از چنین واقعه ای گفت: جای شگفتی دارد که شخصیتی روحانی مانند شیخ النمر تنها به دلیل ایستادگی در برابر ظلم و پافشاری بر حقوق مسلم تمام شهروندان عربستانی، این گونه به اعدام محکوم می شود. وی وجهه بدتر این اقدام را تلاش دولت عربستان برای نشان دادن این اعتراضات مردمی به شکل مبارزه ای فرقه ای از سوی شهروندان شیعی این کشور دانست.

کد N542373

وبگردی