آفتاب

امکان تاخیر فعالیت دوباره نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن

امکان تاخیر فعالیت دوباره نیروگاه‌های هسته‌ای در ژاپن

بر طبق گفته مقامات محلی شهر سندای ژاپن، بازگشایی نیروگاه هسته‌ای این شهر تا دسامبر سال آینده به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، مقامات محلی شهر سندای اعلام کرده‌اند که با وجود این که دولت ژاپن قصد دارد تا اواخر ماه جاری دو راکتور هسته‌ای نیروگاه سندای را دوباره فعال کند؛ به دلیل وجود مخالفان زیاد با طرح از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در کشور ژاپن، این طرح تا دسامبر سال آینده به تعویق خواهد افتاد.

پس از گذشت بیش از سه سال از وقوع فاجعه نیروگاه فوکوشیما که دراثر خرابی پمپ سردکن راکتورهای هسته‌ای این نیروگاه رخ داد و باعث نشت مواد رادیواکتیو شد؛ فعالیت همه 43 راکتور هسته‌ای ژاپن از آن زمان متوقف شده است؛ اگر چه پس از آن و به خصوص در یک سال اخیر شینرو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تلاش کرده است تا برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته شود؛ اما هنوز مخالفان زیادی با این طرح وجود دارد.

هم اکنون همه توجهات به شهر سندای، واقع درهزار کیلومتری جنوب توکیو است. دو راکتور نیروگاه هسته‌ای سندای؛ نخستین راکتورهایی هستند که دولت ژاپن قصد دارد در مسیر بازگشایی نیروگاه‌های هسته‌ای، آن‌ها را دوباره فعال کند.

در حال حاضر اعضای شورای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ژاپن که یک نهاد مستقل است و نیز تعدادی از کارشناسان هسته‌ای دولت ژاپن،‌ با حضور در شهر سندای،‌ نشست‌هایی را برای مردم محلی برای توضیح در مورد چگونگی فعالیت دوباره این راکتورها و اقدامات ایمنی انجام شده برگزار کرده‌اند.

دولت آبه اعلام کرده است که به دلیل نبود یک چارچوب قانونی؛ دولت موظف است تا زمان رضایت کامل مقامات این شهر برای از سرگیری فعالیت راکتورهای نیروگاه هسته‌ای سندای دست نگه دارد.

سیچی تاباتا، شهردار یکی از شهرهای کوچکی که تنها 5 کیلومتر با این نیروگاه فاصله دارد،‌ در گفت‌و‌گو با رویترز در این‌باره اظهار کرد: هم اکنون روندی که دولت در پیش گرفته است کاملا غیرمنصفانه است؛ چون دولت و شورای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای از میان شهرهای نزدیک به این نیروگاه،‌ تنها به امنیت مردم شهر سندای توجه دارد؛ مردم ما نیز بدون آن که نفعی از بازگشایی این نیروگاه هسته‌ای داشته باشند؛ در معرض خطرات مشابه قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایسنا، با گذشت بیش از 3 سال از فاجعه‌ای که در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما و نشست مواد رادیواکتیو که باعث آواره شدن 170 هزار نفر از مردم فوکوشیما شد؛ به نظر می‌رسد با وجود تلاش بی‌وقفه شینرو آبه،‌ نخست‌وزیر ژاپن، هنوز هم اکثر مردم ژاپن تمایلی به فعالیت مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای ندارند.

انتهای پیام

کد N542360

وبگردی