آفتاب
رییس مجمع تشخیص نظام:

غربی‌ها فرصت‌سوزی نکنند

غربی‌ها فرصت‌سوزی نکنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می کند که به تعهدات پایبند باشیم، چرا که خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می کند که به تعهدات پایبند باشیم، چرا که خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جولیو هاس، سفیر کشور سوئیس در جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 خاطر نشان کرد: افق روشنی در روابط ایران و غرب داریم که می‌توانیم کارهای علمی، فنی و تکنولوژی را در سایه مراودت‌های سیاسی انجام دهیم.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به فراز و نشیب‌های شرایط سیاسی، گفت: اخلاق دیپلماتیک ایجاب می کند که به تعهدات پایبند باشیم، چراکه خلف ‌وعده‌ها، ریشه اعتمادها را می‌سوزاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری برای انتقال گاز به اروپا را ظرفیت آماده همکاری ایران و سوئیس خواند و اظهار کرد: اگر خط لوله انتقال گاز انجام شود، یک سرمایه‌گذاری همیشگی در جهت امنیت سیاسی اروپاست.

وی انحصار تأمین منابع انرژی در جهان کنونی را نامناسب دانست و گفت: هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده باید با استفاده از اصل تنوع، از منافع آن برخوردار شوند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با یادآوری برنامه‌های اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم، تصریح کرد: اگر مسئولان غربی نتوانند مشکلات خود را در زمان دولتی که محصول تفکرات نیروهای فرهیخته کشور است، حل کنند، چه جوابی به افکار عمومی خود خواهند داد؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همه گفتار و رفتار ایران را در راستای اعتمادآفرینی خواند و ادامه داد: در چنین شرایط مغتنمی، بهانه‌تراشی‌های سیاسی و توجه به کارشکنی‌های لابی‌های صهیونیستی، فرصت مناسبی را از دست غربی‌ها می‌گیرد که به کمک ایران بتوانند بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و حتی جهانی را حل کنند.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات سفیر سوئیس در مورد اراده آمریکایی‌ها برای حل مسائل نیز خاطر نشان کرد: با اینکه مشکلات داخلی آمریکا و فشار تندروی‌های آنها را می‌دانیم، ولی برای حل مسائل تغییر گفتار کافی نیست و باید رفتارها هم مؤید گفتار باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سوئیس را کشوری مستقل دانست و گفت: امیدواریم سوئیس تحت شعاع قدرت‌های غربی قرار نگیرید و تصمیمات سیاسی مستقلی را اتخاذ کنید.

وی با تأکید بر گسترش روابط دوجانبه، اظهار کرد: زمینه‌های همکاری تهران- ژنو کم نیست و تقریباً همه موضوعات همکاری‌های بین‌المللی را شامل می‌شود که باید براساس منافع ملی تعامل داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، جولو هاس،سفیر سوئیس در کشورمان نیز در این دیدار، ایران را آلترناتیوی مناسب برای غرب در جهت تأمین انرژی خواند و گفت: اگر ارزیابی طرفین براساس واقعیت‌ها باشد، مسیر توافقات هموارتر می‌شود.

سفیر سوئیس در ایران همچنین با اشاره به منافع دو طرف ایران و غرب در مذاکرات هسته‌ای،اظهار کرد: این توافقات می‌تواند به عنوان مصداق روشن مذاکرات برد- برد در جهان ثبت شود.

سفیر سوئیس در تهران: اراده جمعی آمریکا در جهت حل مسائل خود با ایران است

وی با بیان این نکته که «سوئیس که کشور حافظ منافع آمریکا در ایران است، آمادگی کامل در جهت کم کردن مشکلات دو کشور را دارد»، گفت: به عنوان سفیر سوئیس باید به اطلاع ایران برسانم که اراده جمعی آمریکا در جهت حل مسائل خود با ایران است.

جولیو هاس ظرفیت‌های ایران در منابع طبیعی غنی و نیروی انسانی کارآمد را ستود و گفت: ایران می‌تواند ستاره درخشانی در مسائل جهانی باشد.

وی با تأکید بر اینکه «به عنوان سفیر و فردی علاقمند، تاریخ گذشته ایران را مطالعه کرده‌ام»، گفت: خوب می‌دانم که حضرت‌عالی در نقد کردن ظرفیت‌های ایران نقش ارزنده‌ای داشته‌اید و در آینده نیز ایران و منطقه به حضرت‌عالی نیاز دارند.

سفیر سوئیس در پایان با اشاره به اتفاقات منطقه و ناآرامی کشورها گفت: ایران می‌تواند سکویی بسازد که از آن در جهت گسترش ثبات و امنیت منطقه استفاده شود.

انتهای پیام

کد N542149

وبگردی