آفتاب

«p2» افسانه ایرانی را مدرن روایت می‌کند/ 900 سال حکومت ضحاک ماردوش

«p2» افسانه ایرانی را مدرن روایت می‌کند/ 900 سال حکومت ضحاک ماردوش

نمایش «p2» به طراحی و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی که به بیان مدرنی از اسطوره ضحاک شاهنامه می پردازد تا 25 مهرماه هر شب در تالار حافظ میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «p2» به طراحی و کارگردانی مرتضی میر منتظمی این روزها اجراهای آخر خود را در تالار حافظ سپری می کند. این نمایش به داستان زندگی ضحاک شاهنامه می پردازد که به شیوه ای مدرن و فضایی کارگاهی و تجربی شکل گرفته است.

عباس جمالی،‌ احسان کرمی، ‌آزاده صمدی، حسین امیدی، فرزانه سهیلی، آیدا صادقی، محمدالله دادی، بیژن سراجی، محمد موذنی و رشید آقایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که اجرای خود را از 10 شهریورماه در تالار حافظ آغاز کرده است.

«p2» در سی و دومین جشنواره بین الملیل تئاتر فجر با همراهی بازیگران کشور ارمنستان به صحنه رفت و با استقبال مخاطبان تئاتر نیز روبرو شد. در اجرای عمومی این نمایش بازیگران ایرانی جایگزین بازیگران ارمنی شده اند.

در نمایش «p2» کاخ ضحاک و آخرین سال‌های شاهنشاهی وی به نمایش در می آید. محل زندگی ضحاک به مكانی برای کشتار انسان‌های بی‌شمار و زندانی در عمق سیاه چالی مخوف تبدیل شده است. در این وضعیت ابلیس به یاری او آمده و می‌گوید که باید هر روز مغز سر دو جوان را به مارها خوراند تا گزندی به او نرسد و...

در این اثر نمایشی با وجود وفاداری نویسنده و کارگردان به داستان اصلی شاهنامه چارچوب های روایی شکسته شده و لایه های فلسفی و سیاسی با استفاده از دیالوگ و ارائه فرمی متفاوت از داستان بیرون کشیده شده است.

میرمنتظمی در اجرای این اثر نمایشی با استفاده از صحنه، لباس، نور و موسیقی و بهره گیری از سازه های فلزی در طراحی صحنه فضای مخوف و دهشتناک دوران حکومت ضحاک به تصویر کشیده می شود. نقش دو ماری که بر دوش ضحاک سبز شده اند را دو بازیگر درشت اندام بر عهده دارند که این انتخاب به درستی ویژگی ها و وظیفه این دو مار را به مخاطب یادآور می شود.

سعید اسلام زاده منتقد تئاتر در بخش هایی از یادداشتی که بر این نمایش نوشته، گفته است: «ضحاک در اسطوره ها نمی میرد و فریدون او را به بند می کشد. این پیغام سروش است که به فریدونِ صاحبِ فره می‌رسد که ضحاک را به دماوندکوه ببر و آنجا دست و پایش را ببند. در این منظرِ اسطوره ای، در هر زمان و دوره ای ظهور ضحاک، محتمل است.

هنرمندان همواره در پی بازنمایی و بازسرایی و دست آخر بازتولید اسطوره هایند. نمایش «P2» هم بازتولید امروزین از اسطوره ضحاک است. بازتولید به این معنا می‌گویم که بخشی از اسطوره، همانگونه باقی مانده و خط های فرعی و اصلی و شخصیت پردازی دیگرگونه ای در نمایش شکل گرفته است. در نهایت هم ضحاکِ ماردوشِ مغرخوار را می بینیم و نام های شخصیت های اسطوره ای را نیز می شنویم اما هر یک در کسوتی تازه با شخصیت پردازی متفاوت از اسطوره اصلی.

محور اصلی نمایش «P2» خستگیِ ضحاک از سکون و سکوت مردم است. با اینکه می دانند او دادگر نیست، اما همچنان ساکت اند و کسی کاری نمی کند. حتا کاوه این نمایش که حاضرِ غایب است ـ با کاوه مبارزِ اسطوره ای متفاوت است. گویا ضحاکِ نمایش « P2 » به جاودانگی رسیده است. 900 سال است که حکومت می کند و در این زمان، مغزِ جوانان را خوراک مارهای بر دوشش کرده که در این نمایش در کسوتِ دو بازیگر فَربه، مدام کنار ضحاک اند.  آدم های سرزمینی که ضحاک بر آنها حکومت می کند، به اَختگی محض رسیده اند و در عین فرصت و قدرت برای کشتن ضحاک هم ازین کار عاجزند.»

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کنندگان: دپارتمان تئاتر پارت، محمد قدس، طراح صحنه: سیدمرتضی میرمنتظمی، طراح لباس: سیدمرتضی میرمنتظمی، شهرزاد شفیعی، طراح نور: رضا حیدری، طراحی و ساخت ماسک: ملینه مارکاریان، طراح پوستر: آرش طراقی، طراح بروشور: کارگاه سایه، مشاور طراحی صدا: آیدین الفت، طراح و انتخاب: موسیقی یزدان زنــد، سرپرست اجرا: وحید ملکی، دستیـار کارگـردان و برنامه ریــز: لیلا جعفـری، مدیر روابط عمومی: سارا فرجی.

نمایش «P2» تا 25 مهرماه هر شب ساعت 20:30 در تالار حافظ میزبان علاقمندان تئاتر است.

عکس‌ها از مهدی آشنا و الهام محمودی

کد N542110

وبگردی