آفتاب
رئیس مجلس در کنفرانس خبری در ژنو:

مبارزه با تروریسم بازی سرگرم کننده نیست

مبارزه با تروریسم بازی سرگرم کننده نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس خبری خود در حاشیه صد و سی و یکمین اتحادیه بین المجالس جهانی با اشاره به اقدامات برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه‌های تروریستی گفت: کشورهای منطقه باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است و مبارزه با تروریسم نوعی بازی سرگرم کننده نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در حاشیه یکصدوسی‌ویکمین اتحادیه بین‌المجالس جهانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی شرکت کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: مذاکرات هسته‌ای همچنان در جریان است و هم‌اکنون محمدجواد ظریف و تیم وی مشغول مذاکره هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه کرد ایران دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و بارها این موضوع را مطرح کرده است، افزود: در حال حاضر در مورد تعداد سانتریفیوژها اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که فکر می‌کنم رفتار چانه‌زنی برای این مذاکرات مفید نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد.

لاریجانی با بیان اینکه اظهارنظر گروه 1+5 مبنی بر اینکه ایران به سمت سلاح هسته‌ای می‌رود، با شفاف‌سازی حل خواهد شد نه تعداد سانتریفیوژها ادامه داد: برای حل برخی اختلاف‌نظرهای دیگر نیز باید طی این مذاکرات افکار به هم نزدیک شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در منطقه برای مبارزه با گروه داعش، گفت: از قبل هم قابل پیش‌بینی بود که صرفا با بمباران هوایی نمی‌توان با این گروه‌ها مقابله کرد.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه بعید می‌دانم با تدابیری همچون اجاره پادگان در دو کشور مشکل به وجود آمده ناشی از گروه داعش حل شود، افزود: حل این موضوع احتیاج به یک مجموعه راه حل‌های واقع‌بینانه دارد، از جمله اینکه کشورهای منطقه کمک تسلیحاتی به گروه داعش را قطع کنند.

لاریجانی با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهایی همچون عراق برای ایستادگی در مقابل تروریست‌ها استفاده کرد، افزود: در غیر این‌صورت بمباران‌ها می‌تواند وجهه‌ای برای تروریست‌ها ایجاد کرده تا افراد جذب این گروه شوند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید به این باور برسند که مبارزه با تروریست بازی سرگرم کننده نیست، تصریح کرد: این کشورها باید توجه کنند که دوره بازی با دموکراسی در منطقه سپری شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی کشورها به شیوه های قبیله ای در حکومت علاقه بیشتری دارند تا دموکراسی، افزود: به همین دلیل وقتی بن علی در تونس و مبارک در مصر سقوط کردند جنجالی به راه انداختند.

لاریجانی با بیان اینکه زمانی که مشکلاتی در سوریه به وجود آمد، برخی کشورها گفتند ما نگران دموکراسی در سوریه هستیم، به همین دلیل به مخالفان و تروریست‌ها کمک‌های تسلیحاتی کردند، ادامه داد: به نظرم این کشورها توان فریب غرب و هدایت آنها به این مسیر را داشتند، اما هم‌اکنون موضوع کمی روشن‌تر شده است.

وی با بیان اینکه اگر این کشورها نگران دموکراسی بودند، چرا در عراق که حکومت دموکراتیک وجود دارد، به داعش کمک کردند تا چنین شرایطی به‌وجود بیاید، تصریح کرد: بنابر این مشکل این کشور‌ها دموکراسی است، در صورتی که کشورهای منطقه باید هوادار دموکراسی باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 کاملا روشن است و لزومی ندارد در این موضوع نگرانی خود را پشت پیشنهادات خود مخفی کنیم گفت: اگر غربی‌ها در پی این هستند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نروند باید دانست که این نگاه ساختار روشن و مشخصی دارد،

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم توافق در مسئله هسته‌ای به نفع همه است و این توافق ظرفیت کمک به ایجاد ثبات در منطقه را دارد و باید دانست که با شرایط فعلی منطقه زمان به نفع کشورها نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر ارتباط مذاکرات هسته‌ای با وضعیت منطقه گفت: ایران برای مقابله با تروریسم وظیفه‌ای دارد که آن را انجام داده و می‌دهد.

کد N542106

وبگردی