آفتاب
آخوندی در پاسخ به مهر:

به تمام تعهداتمان در قبال مسکن مهر پایبندیم/ ۱۱ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

به تمام تعهداتمان در قبال مسکن مهر پایبندیم/  ۱۱ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به تمام تعهدات خود به مسکن مهر پایبندیم و خوشبختانه مسکن مهر با سرعت زیادی در حال احداث است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه امروز هیات وزیران در زمینه افزایش تسهیلات تامین مسکن گفت: تصمیم امروز هیات دولت یک تصمیم بسیار مهمی برای نوسازی، بهسازی و احیای واحدهای فرسوده و حاشیه شهرها بود.

وی با بیان اینکه ایران روی خط زلزله قرار دارد گفت: این واحدها به شدت در برابر زلزله آسیب پذیر هستند و حدود 11 میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، لذا نوسازی این بافت بسیار مهم است و امروز دو نوع تسهیلات برای نوسازی و بهسازی مسکن اتخاذ شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیم هیات دولت برای افزایش تسهیلات وام مسکن این رقم می تواند یک سوم خرید واحدهای مسکونی را شامل شود.

وی با بیان اینکه جامعه مخاطب تسهیلات ویژه دولت طبقه متوسط و پایین متوسط است گفت: با توجه به روند نزولی تورم امیدواریم نرخ تسهیلات هم به تدریج کاهش یابد.

آخوندی با اشاره به برنامه‌های دولت برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد ادامه داد: تاکنون سالانه دولت برای 500 هزار واحد مسکونی تصمیم اتخاذ کرده است که بیش از 50 درصد تولید مسکن را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: دولت فقط تنظیم کننده مقررات و قوانین و نقش تسهیل گری را داشته است و مابه‌التفاوت سود یارانه را پرداخت می کند اما همه کار براساس بخش خصوصی انجام می شود و دولت هیچ ورودی به زندگی مردم نداشته است.

این وزیر دولت یازدهم با بیان اینکه خانه اولی‌ها یکی از گروه های هدف مصوبه های امروز دولت هستند گفت: افراد با درآمدهای زیر متوسط، یکی از گروه‌های هدف این آیین نامه است و توافق هایی نیز با سازمان تامین اجتماعی، بنیاد مسکن و خیرین مسکن ساز خواهیم داشت تا بتوانیم این تسهیلات را هم در اختیار آن نهادها قرار دهیم.

وی گفت: انضباط شهری یکی از سیاست‌های دولت در بخش مسکن است و امیدواریم این سیاست تصمیم بسیار مثبتی در بحث ثبات قیمت مسکن و امکان دسترسی به مسکن ایجاد کند.

وی یادآور شد: سال‌هاست بحث می‌شود که قیمت مسکن را کنترل کنیم و یا قیمت زمین را از مسکن حذف کنیم اما همچنان که شاهد بودیم در این سال ها قیمت مسکن تا 9 برابر افزایش پیدا کرد و فروش تراکم از طرف شهرداری ها نیز موجب بازار سوداگری در این حوزه شد. یکی از راهکارهایی که می تواند قیمت مسکن را کنترل کند همین انضباط شهری و جلوگیری از سوداگری در زمین است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در رهنمودهای خود به مناسبت هفته دولت بر روی مسکن مهر تاکید ویژه ای داشتند دولت درخصوص مسکن مهر چه اقداماتی داشته اند و موضع آن نسبت به این موضوع چیست گفت: همچنان که دولت جدید اعلام کرده و من هم گفته ام ما به تمام تعهدات خود به مسکن مهر پایبندیم و خوشبختانه با سرعت زیادی مسکن مهر در حال احداث است.

کد N542091

وبگردی