آفتاب
رییس اداره عراق وزارت امور خارجه عنوان کرد

استقلال 200 میلیون دلاری استان‌های عراق برای مبادلات تجاری

استقلال 200 میلیون دلاری استان‌های عراق برای مبادلات تجاری

رییس اداره عراق وزارت امور خارجه گفت: استان‌های عراق می‌توانند تا سقف 200 میلیون دلار مبادلات تجاری مستقل از دولت مرکزی داشته باشند و اقلیم کردستان شریک تجاری و سیاسی مطمئن‌تری از ایران ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر کنعانی در همایش گسترش همکاری‌های ایران و عراق که امروز - چهارشنبه - در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: دولت جدید عراق فرصت مناسبی است که بتوانیم مناسبات تجاری و سیاسی خود را با عراق گسترش دهیم.

وی افزود:‌ هر روز موضوعات تجاری، فرهنگی و سیاسی دو کشور از سوی هیات‌های مختلف مورد تبادل نظر قرار می گیرد که رکوردی بی‌نظیر در حوزه مناسبات دیپلماتیک در دنیاست.

رییس اداره عراق وزارت امور خارجه اظهار کرد: در حوزه مناسبات اقتصادی عراق دومین شریک تجاری ماست. آمار سال گذشته نشان می دهد میزان تبادل انسانی دو کشور سه میلیون و 200 نفر بوده است که از این میزان زائران و گردشگران عراقی نسبت به ایران بیشتر است. در حوزه فرهنگی فهم و علاقه مشترک بین دو کشور برقرار است. در حوزه علائق سیاسی نیز به جز نگاه راهبردی که نسبت به دو کشور در سطح دولتی داریم .در مسائل بین المللی نیز با عراق مشترکات زیادی داریم.

کنعانی گفت:‌ مرزهای طولانی دو کشور به مرزهای پر رونقی تبدیل شده است که اتباع و اقلام تجاری و وسایط نقلیه دو کشور در آن تردد دارند و اختلافات مرزی به جز در اروند رود، در تمامی مرزهای زمینی و رودخانه‌ای حل شده است و درخواست‌های مرزنشینان این است که مرزهای جدیدی گشوده شود.

رییس اداره عراق وزارت امور خارجه درباره ورود داعش به عراق گفت: ایدئولوژی داعش به دنبال محلی برای تنفس می گردد و پس از سه سال جنگ فرسایشی در سوریه و پیدا نکردن این محل به عراق هجوم آورده است اما پیش بینی ما این است که نمی‌تواند این فضای تنفس را در عراق ایجاد کند و به علت انسجام ملی،‌ دولتی و مرجعیتی عراق نسبت به دفع داعش، این پدیده در عراق سرکوب می شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: اقلیم کردستان شریک تجاری و سیاسی مطمئن‌تری از ما در منطقه نمی تواند داشته باشد. به همین دلیل بازار مطمئنی برای ما به شمار می رود.

انتهای پیام

کد N542041

وبگردی