آفتاب

چهارمین نشست مشترک وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس

چهارمین نشست مشترک وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس نشست مشترکی را در کویت برگزار کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه از جمله تحولات یمن، عراق، سوریه و تهدیدات داعش بحث و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت در افتتاحیه چهارمین نشست وزارتی مشترک میان شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس که با حضور فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس و عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در کویت برگزار شد، گفت: آنچه که ما در خصوص پیامدهای بحران سوریه نسبت به آن هشدار دادیم الان تبدیل به حقیقتی شده که نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت جهان را تهدید می‌کند و بحران سوریه این کشور را به پناهگاه مناسبی برای تروریست‌ها جهت اقدامات جنایتکارانه تبدیل کرده است. آنچه موجب ناراحتی‌ ماست این است که بحران سوریه همچنان ادامه دارد.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در این نشست در خصوص اوضاع منطقه و تحولات عراق، سوریه یمن و فلسطین بحث و گفت‌وگو کردند.

همچنین فیلیپ هاموند، کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با صباح خالد الحمد الصباح، همتای کویتی خود و عبداللطیف الزیانی، که پس از پایان نشست وزارتی مذکور برگزار شد، تاکید کرد که روابط میان انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس روابطی مستحکم است و نشست مشترک فرصتی برای تقویت این روابط در تمامی زمینه‌هاست.

وی گفت: ما به ادامه تلاش‌ها برای تقویت روابط دو جانبه و مقابله با تهدیدات بین المللی پایبندیم و دو طرف در انگلیسی و شورای همکاری خلیج فارس بر راهکاری مشترکی متمرکزند که هدف آن همکاری دو جانبه در تمامی زمینه‌هاست.

هاموند خاطرنشان کرد: ما در این مساله اتفاق نظر داریم که گروه "دولت اسلامی" (داعش) خطری برای خاورمیانه، انگلیس و جهان است و مقابله با این گروه تلاشی بین المللی را می‌طلبد.

وی بر تمایل کشور خود برای حمایت از مقامات عراقی و ائتلاف مخالفان سوریه برای مقابله با داعش تاکید کرد.

دو طرف‌ در این نشست از ائتلاف ضد داعش و اتخاذ اقدامات برای مقابله با این گروه و گروه القاعده استقبال کردند.

هاموند اظهار داشت: نخست وزیر انگلیس مقابله با داعش را مقابله با یک نسل کامل دانسته و گفته است که ما تنها با یک نیروی نظامی نمی‌جنگیم بلکه با یک ایدئولوژی مقابله می‌کنیم و باید این ایدئولوژی را از بین ببریم تا بر روی افکار نسل‌های بعدی تاثیر نگذارد.

از سوی دیگر وزیر خارجه کویت تاکید کرد: مقابله با تروریست‌ها اقدامات جدی و هماهنگی مداوم را برای تقویت ائتلافمان می‌طلبد و ما باید اقدامات استراتژیک مهمی در تمامی مناطق برای مقابله با داعش اتخاذ کنیم.

وی بار دیگر بر موضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در مقابله با تروریسم و حمایت از جامعه جهانی برای از بین بردن اقدامات تروریستی تاکید کرد و نشست مسئولان انگلیسی و شورای همکاری خلیج فارس را اقدامی مهم در گسترش روابط تاریخی میان دو طرف دانست.

صباح خالد الحمد الصباح همچنین مواضع انگلیس در مقابل مسائل مهم جهان عرب و مسائل بین المللی را ستود و بر موضع شورای همکاری خلیج فارس در مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی خود تاکید کرد.

وی در خصوص تحولات اوضاع یمن نیز نقش عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن در رهبری روند انتقالی این کشور از طریق پایبندی به طرح شورای همکاری خلیج در خصوص یمن را ستود و گفت: ما خواهان پایبندی به توافق نامه صلح و مشارکت ملی شدیم و تهدیداتی را که از سوی برخی طرف‌ها برای ناکام گذاشتن روند صلح صورت می‌گیرد، محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه کویت در خصوص مذاکرات صلح خاورمیانه نیز اظهار داشت: مادامی که هیچ اقدام جدی برای حمایت از روند صلح خاورمیانه صورت نگیرد، صلح و ثبات به دست نمی‌آید.

وی مواضع دولت انگلیس در مخالفت با شهرک سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطین را ستود.

وزیر خارجه کویت در خصوص عراق نیز بر لزوم اتخاذ اقدامات جدی برای حفظ امنیت و ثبات و وحدت اراضی این کشور تاکید کرد.

همچنین عبداللطیف بن راشد الزیانی نیز بر تمایل شورای همکاری خلیج فارس برای تقویت روابط با انگلیس در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.

در نشست وزارتی مشترک شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس، عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالعزیز، معاون وزیر خارجه عربستان به جای وزیر خارجه حضور داشت.

انتهای پیام

کد N541882

وبگردی