آفتاب

نخستین داروی دبابت که با نور کنترل می‌شود

نخستین داروی دبابت که با نور کنترل می‌شود

دانشمندان انگلیسی و آلمانی نخستین داروی دیابت جهان را که با نور فعال می‌شود، ارائه دادند.

دانشمندان انگلیسی و آلمانی نخستین داروی دیابت جهان را که با نور فعال می‌شود، ارائه دادند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان امپریال کالج لندن و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ دارویی به نام JB253 را برای درمان دیابت نوع 2 تولید کرده‌اند که با نور آبی فعال می‌شود. آن‌ها امیدوارند با دستاورد جدید درمان این بیماری را ارتقا داده و عوارض ناشی از مصرف داروها را کاهش دهند.

نمونه اولیه این دارو هنگامی که در آزمایشگاه در معرض نور آبی قرار گرفت، ترشح انسولین توسط سلول‌های لوزالمعده را تحریک کرد.

داروهای دیابتی که ترشح انسولین لوزالمعده را تحریک می‌کنند، در تعدادی از حالت‌ها به خاطر عملکردشان روی اندام‌هایی مانند مغز و قلب، دارای عوارض جانبی هستند.

تعدادی از این داروها موجب ترشح انسولین بیش از اندازه می‌شوند، که این موضوع خود باعث افت بیش از حد قند خون می‌شود.

محققان آلمانی و انگلیسی برای ساخت دارویی بهتر، نوعی داروی موجود موسوم به «سولفونیل اوره» را اصلاح کردند به طوری که با قرارگرفتن در معرض نور، تغییر شکل می‌دهد.

داروی جدید تحت شرایط عادی غیرفعال می‌شود اما بیمار با استفاده از ال‌ای‌دی‌های آبی که به پوستش متصل هستند، می‌تواند آن را فعال کند. فقط میزان کوچکی از نور لازم است تا برای تغییردادن شکل و فعال‌کردن دارو، به داخل پوست نفوذ کند. این تغییر قابل‌معکوس است به طوری که با خاموش‌شدن نور، دارو دوباره غیرفعال می‌شود.

این نوع درمان، کنترل بهتر بر سطوح قند خون را ممکن می‌سازد زیرا برای مدت کوتاهی پس از صرف وعده غذایی و در صورت نیاز می‌توان آن را فعال کرد.

دیابت نوع 2 بر حدود 350 میلیون نفر در سراسر جهان اثر گذاشته و در این بیماری کنترل بدن بر سطوح قند خون معیوب می‌شود. چنین موضوعی منجر به بروز بیماری قلبی و سکته مغزی شده و به کلیه‌ها، اعصاب و شبکیه آسیب می‌رساند.

انتهای پیام

کد N541688

وبگردی