آفتاب
در دیدار با بان کی مون؛

نتانیاهو: حماس مشکل اصلی غزه است!

نتانیاهو: حماس مشکل اصلی غزه است!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با بان کی مون در اراضی اشغالی مدعی شد که مشکل اصلی در نوار غزه جنبش حماس است و دلیل حملات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حملات موشکی حماس به اراضی اشغالی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه «اسرائیل الیوم»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی نشست خود با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در اراضی اشغالی مدعی شد که حماس مشکل اصلی غزه است نه اسرائیل. هیچ‌گونه اشغالگری در غزه وجود ندارد!

بان کی مون در آغاز این دیدار بار دیگر احداث شهرک‌سازی‌ها در شرق قدس را محکوم و گفت: این مساله به نقض قانون بین‌المللی مربوط است.

نتانیاهو در این دیدار مدعی شد که اسرائیل هر سانتیمتری را در نوار غزه واگذاشته و تمامی شهرک‌ها را از بین برده و هیچ‌گونه اشغالی از سوی اسرائیل در نوار غزه وجود ندارد و دلیل اصلی خشونت‌های اخیر حملات موشکی حماس به اراضی اسرائیل بوده است.

نتانیاهو مدعی شد: دلیل اصلی پرتاب موشک‌ها از سوی حماس مخالفت این جنبش با ماهیت و موجودیت اسرائیل است. آنها خود را ملزم به کشتن اسرائیلی‌ها می‌دانند. حماس دشمن همگی ماست. صلح واقعی تنها از طریق مذاکرات دوجانبه با طرف‌هایی که خواهان صلح هستند ممکن خواهد بود. اقدامات یکجانبه از سوی فلسطینی‌ها در سازمان ملل به صلح منجر نخواهد شد. بلکه آنها تنها موجب وخیم‌تر شدن اوضاع می‌شوند و این مساله‌ای است که ما خواهان آن نیستیم.

این در حالی است که بان کی مون ضمن درخواست از نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات با فلسطینی‌ها ابراز امیدواری کرد که فرصت برای تحقق صلح از دست نرود.

بان کی مون افزود: طرح‌ها و پیشنهادات برای توافق واضح و هدف اصلی برای همگان شناخته شده است. اقدام یکجانبه اقدام مثبتی برای آینده نیست راه‌حل دو کشوری تنها راه برای تحقق صلح است.

وی ضمن انتقاد شدید از شهرک‌سازی‌های اسرائیل در قدس گفت: من نگران افزایش شهرک‌سازی‌ها در شرق قدس هستم چراکه این مساله نقض قانون بین‌المللی است برای همین از دولت اسرائیل می‌خواهم تا تمامی برنامه‌های احداث خود را لغو کند قدس مکان مقدسی است و من بسیار نگران اقدامات تحریک‌آمیز در اماکن مقدس در قدس هستم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین با تزیپی لیونی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

لیونی پس از این دیدار در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: من به بان کی مون گفتم که باید با تلاش‌های فلسطینی‌ها در سازمان ملل جهت تشکیل کشور مستقل مخالفت کند. به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین پیام اشتباهی را منتقل می‌کند و براساس آن ممکن است مذاکرات تحریم و اقدامات سختی اتخاذ شود.

بان کی مون همچنین با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس مخالفان و حزب کار رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

اسحاق هرتزوگ گفت: امروز روزنه تاریخی را برای ایجاد توازن جدیدی در خاورمیانه باز می‌کنیم که بر ائتلاف میان گروه‌های میانه‌رو متمرکز است و توافقنامه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شرط اصلی برای این ائتلاف است و این ائتلاف ممکن است جنگ سختی را برای مقابله با تروریسم ایجاد کند و حل و فصل سیاسی اختلافات فلسطین و اسرائیل شود ما باید این فرصت را غنیمت بشماریم.

هرتزوک همچنین مساله کنفرانس بازسازی غزه و چگونگی ضمانت سازمان ملل برای عدم اقدام حماس جهت احداث تونل‌های جدید را مطرح کرد و گفت: اسرائیل به این مساله پایبند بود که بخشی از کنفرانس بازسازی غزه به عنوان بخشی از ایجاد فضای سیاسی برای تشکیل ائتلاف میان گروه‌های میانه‌رو در منطقه باشد.

بان کی مون همچنین با روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرد.

ریولین گفت: ما درک می‌کنیم که باید به راه‌حلی برای محاصره نوار غزه دست یابیم چراکه حدود یک و نیم میلیون فلسطینی در شرایط کنونی نمی‌توانند به حیات خود ادامه بدهند. ما مشکلات مهم را نادیده نمی‌گیریم اما با این حال شکستن محاصره تنها زمانی صورت خواهد گرفت که فلسطین و جامعه جهانی راهی برای خلع سلاح حماس و تضمین امنیت اسرائیل بیابند.

وی خطاب به بان کی مون افزود: من به توانایی شما برای رسیدن به راهکاری جهت حل اوضاع فلسطین و کمک به از سرگیری مذاکرات صلح ایمان دارم.

بان کی مون نیز از ریولین قدردانی کرد و گفت: بهبود اقتصاد در غزه موجب بهبود صلح و ثبات می‌شود.

انتهای پیام

کد N541590

وبگردی