آفتاب
خضری در گفت‌وگو با ایسنا:

با ارزش‌گذاری نسبی خدمات بیمه‌ها قیمت واقعی را پرداخت می‌کنند

با ارزش‌گذاری نسبی خدمات بیمه‌ها قیمت واقعی را پرداخت می‌کنند

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: ارزش‌گذاری نسبی خدمات و تعرفه‌ها ضمن این که رضایت‌مندی درمانگر و درمانپذیر را به دنبال دارد موجب می‌شود بیمه‌ها مجبور شوند قیمت واقعی را پرداخت کنند.

رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ارزیابی از کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات توسط وزارت بهداشت و این که تا چه حد می‌تواند به کاهش زیرمیزی‌ها منجر شود گفت: این مساله نه تنها برای پزشکان بلکه برای دندانپزشکان، داروسازان و پیراپزشکان است زیرا هر ساله بیشترین مشکلی که در بودجه وزارت بهداشت وجود داشت این بود که قیمت تمام شده خدمات ارائه نمی‌شد و به همین دلیل نمی‌توانستیم هزینه و فایده را به درستی تعریف کنیم.

وی افزود: متاسفانه در این زمینه بودجه‌های سنوات گذشته شانسی بوده است. برای این که موضوع به این مهمی جدی گرفته نمی‌شد.

وی با تاکید بر این که ارزش گذاری نسبی خدمات یکی از مهمترین اقدامات خوبی است که وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده است گفت: با این کار هم پزشک از کار خود رضایت دارد هم افرادی که خدمات دریافت می‌کنند راضی می‌شوند. اما به نظر می‌رسد بیمه‌ها نیز باید به این مساله توجه کرده و قیمت واقعی را پرداخت کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: از سال 1366 به این طرف تعرفه بسیار نامناسب بود و پرداخت از جیب مردم از 5 درصد به 10 درصد رسید و تا پایان سال 92 این میزان به 70درصد افزایش یافت.

وی در ادامه افزود: با این تحولی که اتفاق می‌افتد قطعا در بحث پرداخت‌ها، بیمه‌ها جایگاه خود را پیدا می‌کنند که چقدر باید به مردم بپردازند و این مساله به واقعی شدن پرداخت از جیب مردم هم کمک می‌کنند. اما اگر دستگاههای اجرایی بر اساس این کتاب عمل نکنند و یا بخواهند از مردم اضافه دریافت کرده و یا زیر میزی بگیرند برخورد شدیدتری با آنها خواهد شد.

وی با تاکید بر این که به لحاظ قانونی قیمت‌ها عادلانه خواهد بود به مساله زیر میزی اشاره کرده و گفت: در هیچ جای دنیا تا این اندازه پول زیرمیزی وجود ندارد اما این کتاب به شفاف سازی تعرفه‌ها و واقعی بودن قیمت‌ها توسط بیمه‌ها کمک می‌کند.

خضری در پایان خاطر نشان کرد: سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی و یا سازمانهای بیمه‌گر و وزارت بهداشت با توجه به این مساله باید نظارت بیشتری داشته باشند و بر همین اساس آنها می‌دانند که چه کاری باید انجام دهند تا مردم هم راضی باشند.

انتهای پیام

کد N541488

وبگردی