آفتاب

درمان استرس پس از حادثه با بی‌حسی موضعی

درمان استرس پس از حادثه با بی‌حسی موضعی

تحقیقات نشان می‌دهد روشهای بیهوشی و بی‌حسی رایج می‌تواند در کاهش اضطراب و افسردگی و درد روانی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه(PTSD) موثر باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان، در تحقیقاتی که در نشست سالانه بیهوشی آمریکا ارائه شده است، محققان 12 بیمار مبتلا به PTSD را که با داروی بلوک گانگلیون ستاره‌ای (SGB) تحت درمان قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند. در این روش مقدار کمی از بی‌حسی موضعی به قاعده گردن تزریق می‌شود. SGB به طور سنتی برای درمان بسیاری از شرایط مانند درد و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مایکل تی آلکایر، متخصص بیهوشی در سیستم بهداشت لانگ پیج کالیفرنیا، SGB این بیماری را به طور کامل درمان نمی‌کند، اما سرعت عمل بالا و تاثیر طولانی‌تری دارد.

در این مطالعه، محققان به هریک از بیماران یک SGB دادند و سپس با مصاحبه ساختار یافته و دیگر آزمون‌های روانی به مدت شش ماه بیمار را مورد بررسی قرار دادند. اثرات مثبت SGB اغلب در عرض چند دقیقه مشهود بود و منجر به بهبود قابل توجهی در بیماران شد.

علائم در طول درمان بهبود یافت و پس از یک ماه، علائم بیماری به سطح خفیف یا عادی رسید. اثرات مثبت این دارو تا سه ماه قابل تشخیص بود، اما پس از آن شروع به محو شدن کرد و پس از 6ماه به کلی از بین رفت، اما 75 درصد از شرکت کنندگان بهبود قابل توجه علائم PTSD خود را پس از مصرف SGB گزارش داده‌اند.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد SGB ممکن است در درمان اختلالات افسردگی و اضطراب نیز موثر باشد.

انتهای پیام

کد N541441

وبگردی