آفتاب

ادامه ممانعت صهیونیست‌ها از ورود فلسطینی‌ها به مسجد‌الاقصی/ اعلام بسیج عمومی در قدس

ادامه ممانعت صهیونیست‌ها از ورود فلسطینی‌ها به مسجد‌الاقصی/ اعلام بسیج عمومی در قدس

رژیم صهیونیستی برای دومین روز پیاپی به بهانه مراسم عید عرش یهودیان از ورود شهروندان فلسطینی بیت‌المقدس به مسجد الاقصی ممانعت کرد در مقابل فلسطینی‌ها نیز اعلام بسیج عمومی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، برای دومین روز پیاپی، پلیس رژیم صهیونیستی به بهانه هفته عید عرش یهودیان که امروز (چهارشنبه) تمام می‌شود، شروطی را برای ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی گذاشته است.

در همین راستا، کمیته عالی امور شهروندان عرب که نمایندگی اعراب در سرزمین اشغالی را بر عهده دارد، در واکنش به این اطلاعیه گروه‌های یهودی که امروز، روز تصرف مسجد الاقصی خواهد بود، اعلام بسیج عمومی کرد.

یکی از مسئولان مرکز اوقاف مسلمانان در شهر قدس گفت: پلیس اسرائیل همچنان مانع از ورود مردان زیر 50 سال به مسجد الاقصی می‌شود. به همین خاطر ده‌ها نفر از نمازگزاران مجبور شدند نماز صبح خود را در خیابان‌ها اقامه کنند.

این مسئول که ترجیح داد نامش فاش نشود، افزود: صدها جوان در مقابل درهای بیرونی مسجد جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند وارد مسجد شوند اما پلیس اسرائیل مانع آنها می‌شود.

شاهدان عینی هم به خبرگزاری آناتولی گفتند: پس از اینکه پلیس اسرائیل مانع از ورود نمازگزاران برای نماز عشا به مسجد شد، درگیری‌های شبانه از بعد از ظهر روز گذشته در چندین محله در بخش قدیمی شهر قدس شکل گرفت.

گروه‌های یهودی به بهانه عید عرش یهودیان که از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده بود، یهودیان را به تصرف کامل مسجد الاقصی دعوت کرده بودند.

از طرف دیگر کمیته عالی امور شهروندان عرب اعلام کرد: اشغالگری اسرائیل دشمنی دنباله‌دار خود را به مسجد الاقصی هم رسانده است.

این کمیته در ادامه یورش شهرک‌نشین‌ها به مسجد الاقصی را بخشی از برنامه وزرا و اعضای کمیته اطلاعات و سربازان ارتش اسرائیل دانست.

این کمیته در بیانیه امروز خود اعلام کرد که اسحاق آهارونویچ، وزیر امنیت ملی اسرائیل و اوری آریل، وزیر مسکن این رژیم با حمایت پلیس مسجد الاقصی را در آستانه سال جدید عبری (سه‌شنبه گذشته) وارد شدند.

موشیه ویگلن، معاون رئیس کنست هم همین کار را کرد و مری رگو، رئیس کمیته داخلی کنست هم همچنان طرح تقسیم مسجد الاقصی را در کمیته و دولت بارها و بارها ارئه می‌کند.

در این بیانیه آمده است: اشغالگران اسرائیلی مقادیر زیادی بمب‌های صوتی و بمب‌های اشک‌آور را پرتاب و با فلسطینی‌ها با خشونت ی رفتار می‌کند.

نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی خود در اطراف مسجد الاقصی را تشدید کردند و مانع از ورود زنان به مسجد برای اقامه نماز صبح شدند در حالی که شب گذشته اعلام کردند که می‌خواهند به زنان اجازه اقامه نماز بدهند.

محمود ابوعطا، سخنگوی موسسه الاقصی (موسسه داخلی ویژه رسیدگی به امور مسجد الاقصی) در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: شب گذشته اسرائیل از ورود زنان برای نماز صبح و حتی بسیاری از مردانی که سنشان به 50 سال رسیده است، جلوگیری کردند.

ابوعطا در ادامه گفت: ده‌ها تن از اهالی بیت‌المقدس مجبور شدند که نماز صبح را در خیابان‌ها اقامه کنند.

وی افزود: خطری که در حال حاضر وجود دارد این است که وزیر امنیت ملی اسرائیل قصد دارد یک یگان ویژه پلیس برای حمایت از مسجد الاقصی تشکیل دهد و به همین منظور می‌خواهد پلیس اسرائیل را به هواپیماهای بدون سرنشین مجهز کند.

ابوعطا تاکید کرد: صدها نفر از شهروندان در ورودی‌های مسجد الاقصی تجمع کرده‌اند در حالی که ده‌ها نفر موفق به اعتکاف در داخل مسجد شده‌اند و انتظار می‌رود طی چند ساعت آینده شهروندان بخش‌های بزرگی از مسجد را پر کنند.

جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در استان رام الله و البیره، مردم این استان و عموم شهروندان ساکن کرانه باختری را به حضور گسترده در راهپیمایی دفاع از مسجد مبارک الاقصی فرا خواند، این راهپیمایی روز جمعه پس از اقامه نماز از مسجد البیره آغاز می شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این جنبش در فراخوان خود شرکت در این راهپیمایی را یک وظیفه ملی و اقدام مبارزاتی خواند و تاکید کرد که این اقدام موجب کاهش تجاوزات بی وقفه اشغالگران صهیونیست علیه شهر قدس و مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران در این مکان مقدس می شود.

حماس ضمن تمجید از طرح ها و اقدامات مردمی و تحرکات جوانان برای پاسداری از مسجد الاقصی، از طرح "لبیک یا الاقصی" و طرح "دانشجویان برای الاقصی" حمایت کرد.

جنبش مذکور بر لزوم یکپارچه سازی این تلاش ها و توسعه بخشیدن به دامنه این فعالیت ها تاکید ورزید.

حماس در این فراخوان شهروندان فلسطینی را به حضور گسترده در مسجد مبارک الاقصی و برگزاری برنامه های ملی و مردمی در محوطه ها و صحن های آن با هدف تثبیت حق فلسطینیان در زمینه عمران این مسجد و برچیدن بساط توطئه تقسیم زمانی آن تشویق کرد.

انتهای پیام

کد N541431

وبگردی