آفتاب
در همایش بین‌المللی اختلالات روان‌ تنی عنوان شد

ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی درچارچوب توافق‌نامه‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ودانشگاه‌های آلمان

ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی درچارچوب توافق‌نامه‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ودانشگاه‌های آلمان

مرکز تحقیقات روان‌ تنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و دانشگاه ماربورگ کشور آلمان، از روز سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه به مدت دو روز اقدام به برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی آموزشی پژوهشی اختلالات روان‌ تنی در تالار شهید حیدری دانشکده پرستاری و مامایی کرده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، در این همایش که با حضور دکتر ادیبی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر حمید افشار رییس مرکز تحقیقات روان‌ تنی دانشگاه، اساتید دانشگاه ماربورگ کشور آلمان و نیز جمعی از پزشکان، روانشناسان و پرستاران برگزار شد، در خصوص فعالیت‌های مختلف پژوهشی و تازه‌های درمان اختلالات روان‌تنی بحث و تبادل نظر می‌شود.

دکتر امرا... ابراهیمی روانشناس بالینی و دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه و دبیر علمی سمپوزیوم، از جمله اهداف برگزاری همایش یاد شده را راه‌اندازی دوره‌های آموزشی کوتاه‌ مدت و بلند مدت عنوان کرد و افزود: ارتقای سطح دانش دانشجویان، پزشکان، روانشناسان، روان پرستاران و سایر متخصصین مرتبط با حیطه روان‌تنی و همچنین تبیین و اجرای طرح‌های پژوهشی میان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه ماربورگ آلمان از دیگر اهداف برگزاری این سمپوزیوم بوده است.

وی ادامه داد: در این همایش سعی شده است تا فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی بین دانشگاهی، در چارچوب توافق‌نامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و برخی دانشگاه‌های کشور آلمان، ارتقا پیدا کند.

دبیر علمی همایش گروه هدف این مراسم را بر حسب اهداف و برنامه‌های متنوع آن دو گروه عنوان و تشریح کرد: در این همایش برای قسمت سخنرانی، پزشکان عمومی، روانشناسان، مشاوران، روان‌ پرستاران و متخصصین هیات علمی و غیر هیات علمی و برای قسمت پژوهشی، اعضای مرکز تحقیقات روان‌تنی، مرکز تحقیقات طب عملکردی و سایر مراکز تحقیقاتی که به نوعی با حیطه روان‌ تنی مرتبطند حضور دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف بیماری اختلالات روان‌تنی پرداخت و گفت: اختلالات روان‌تنی یکسری اختلالات مجزا از سایر اختلالات پزشکی روانشناختی نمی‌باشد، بلکه مجموعه‌ای از اختلالات هستند که در آن عوامل روانشناختی از جمله استرس‌های درونی و برونی و همچنین عوامل اجتماعی و فرهنگی در شکل‌گیری و ابقای آن نقش عمده‌ای دارند.

وی افزود: وقتی به یک پزشک مراجعه می‌کنید و پزشک مشکل شما را از استرس می‌داند، اشاره به بیماری سایکوسوماتیک و روان‌تنی می‌کند.

دکتر ابراهیمی از جمله این اختلالات را اختلالات شبه جسمی عنوان کرد و گفت: اختلالات شبه جسمی، دردهای روانزایی هستند که به عنوان یک معضل در روانپزشکی محسوب می‌گردند، این اختلالات، گروه وسیعی از بیماری‌ها هستند که نشانه‌ها و علایم جسمی مؤلفه اصلی آنها را تشکیل می‌دهند و در برگیرنده تعاملات میان ذهن و بدن هستند و در آنها مغز، از راههایی که هنوز شناخته نشده است، پیام‌های مختلفی ارسال می‌کند که بر آگاهی فرد تاثیر می‌گذارد و از وجود یک مشکل جدی در بدن خبر می‌دهد.

دکتر ابراهیمی در پایان گفت: امیدوار هستیم این نوع نشست‌های علمی گشایشی برای ارتقای دانش برونگرد روان‌تنی در حیطه پزشکی گردد و به تولید علم به صورت بین‌ فرهنگی و بین دانشگاهی در سطح جامعه کمک نماید.

گفتنی است، در روز اول این همایش دکتر حمید افشار رییس مرکز تحقیفات روان تنی دانشگاه، دکتر وینفریدریف استاد روانشناس بالینی، دکتر کاترین وامباخ دکترای روانشناسی و روان‌درمانگر، دکتر جورج میتز نوروسایکیاتریست از دانشگاه ماربورگ آلمان به ترتیب در خصوص معرفی حیطه‌های پژوهشی و اهداف مرکز تحقیقات روان‌تنی، تازه‌های پژوهشی در اثرات پلاسبو و نوسبو، کاربرد CBT و CBASP در اختلالات روان‌تنی و همچنین نوروسایکیاتری و اختلالات روان‌تنی پرداختند.

در روز دوم این همایش نیز، سخنرانان در خصوص آموزش و بازآموزی احساسات در اختلالات خلقی و نقش پرستار در اختلالات روان‌تنی به بیان مطالبی خواهند پرداخت.

همچنین کارگاه‌هایی با عناوین جنبه‌های روانی- تحولی در درمان کودکان و نوجوانان، دارو درمانی و تنظیم هیجانات، گروه بالینت، آموزش و بازآموزی احساسات در بیماری‌های اضطرابی، هیپنوتراپی و کاربرد هیپنوز در درمان سندروم روده تحریک پذیر، در دو روز همایش برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N541316

وبگردی