آفتاب

داوود اوغلو: ترکیه بدون تحقق شروطش دست به «ماجراجویی» در سوریه نمی‌زند

داوود اوغلو: ترکیه بدون تحقق شروطش دست به «ماجراجویی» در سوریه نمی‌زند

نخست‌وزیر ترکیه ضمن بازگو کردن اعتقاد آنکارا برای ایجاد پایگاه‌های امن و مناطق پرواز ممنوع در شمال سوریه به عنوان یک ضرورت برای مشارکت این کشور در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش گفت، ترکیه بدون توافقات قطعی از سوی جامعه بین‌الملل در سوریه دست به «ماجراجویی» نمی‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در نشست گروه پارلمانی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: ترکیه با وجود اصرار برخی کشورها در سوریه دست به «ماجراجویی» نمی‌زند مگر آنکه جامعه بین‌الملل اقدامات ضروری را انجام داده و یک استراتژی هماهنگ و نظام یافته معرفی کند.

اظهارات داوود اوغلو همزمان با آن منتشر شد که مقامات نظامی ترکیه و آمریکا قصد دارند در مورد مشارکت ترکیه در مبارزات علیه داعش مذاکراتی برگزار کنند. ترکیه برای اجازه دادن به نیروهای ائتلافی برای استفاده از حریم هوایی و پایگاه‌های نظامی‌اش تحت فشار است اما آنکارا برای صدور این اجازه چند پیش‌شرط گذاشته است.

داوود اوغلو گفت: ما سیاست‌های تک بعدی را نمی‌پذیریم. من بار دیگر بر موضع دولت آنکارا تاکید می‌کنم که صلح دائم در این منطقه تنها با سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه تحقق می‌یابد. اگر این ائتلاف بین‌المللی با ایجاد پایگاهی امن و منطقه پرواز ممنوع در سوریه موافقت کند، آن وقت ترکیه با این ائتلاف همکاری می‌کند.

وی در کنفرانس خبری مشترکی با لی هیسن لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور تاکید کرد: اشتباه برداشت نکنید، ما درباره یک منطقه حائل به شکل نظامی صحبت نمی‌کنیم بلکه منظور ما یک منطقه امنیتی برای افرادی است که از حملات شیمیایی، خشونت‌ها و بمباران‌ها فرار می‌کنند تا بتوانند در آنجا پناه گیرند.

جامعه بین‌الملل باید بداند که تعداد آوارگان در نتیجه بمباران‌های هوایی افزایش می‌یابد. ترکیه به دنبال ایجاد یک منطقه حائل به خاطر منافع خود نیست بلکه به دنبال ایجاد یک منطقه امنیتی برای اهداف مدنی و بشردوستانه است.

داوود اوغلو درباره آموزش و مجهز کردن مخالفان سوری میانه‌رو توسط ترکیه گفت: سوریه‌ای‌هایی که در ترکیه آموزش می‌بینند بخشی از ارتش آزاد سوریه هستند که با حکومت اسد و داعش در حال مبارزه‌اند.

وی با اشاره به لایحه اخیری که به ارتش ترکیه اجازه انجام عملیات‌ بین‌مرزی را می‌دهد، افزود: همه باید بدانند که ترکیه در برابر افرادی که این کشور را تهدید می‌کنند هیچ رحمی ندارد. ما فوراً دست به اقدامی تلافی‌جویانه خواهیم زد.

انتهای پیام

کد N541308

وبگردی