آفتاب
استاد دانشگاه استانبول در گفتگو با مهر:

آنکارا تمایلی به مقابله با داعش ندارد/ چرا ترکیه هنوز بر سیاست حذف بشار اسد تأکید دارد

آنکارا تمایلی به مقابله با داعش ندارد/ چرا ترکیه هنوز بر سیاست حذف بشار اسد تأکید دارد

دکتر "نورای مرت" استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه استانبول و تحلیلگر مسائل خاورمیانه علت پیوستن ترکیه به ائتلاف ضد داعش را فشارهای آمریکا دانسته و گفت دولت ترکیه در واقع شیوه داعش را می پسندد.

به گزارش خبرنگار مهر، مواضع ضد و نقیض دولت مردان ترکیه درباره پیوستن به ائتلاف ضد داعش و مبارزه با این گروه تروریستی و تعیین شروط از سوی دولت ترکیه برای ائتلاف ضد داعش برای مداخله نظامی در سوریه موجب گمانه زنی های بسیاری شده است.

بی رغبتی دولتمردان ترکیه برای مبارزه با داعش به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از آنجا نشات می گیرد که خود دولت ترکیه در تقویت این گروه تروریستی در سوریه و عراق نقش موثری داشته است بطوریکه چندی قبل جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از نقش ترکیه در این خصوص انتقاد کرد.

در همین خصوص خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر "نورای مرت" استاد علوم سیاسی دانشگاه استانبول و منتقد سیاست های دولت ترکیه داشته است که مشروح آن در زیر آمده است:

 خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: دولتمردان ترکیه در روزهای اخیر اعلام کرده اند که جهان به یک ترکیه قدرتمند برای حل بحران در سوریه و عراق نیازمند است. این ادعا در حالی مطرح می شود که دولت ترکیه دارای تنش ها و مشکلات زیادی با اکثر کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق، سوریه، مصر، عربستان و قطر و .... است و همانطور که میدانیم لازمه قدرت منطقه ای بودن پذیرش و تائید آن توسط کشورهای منطقه و قدرت های تاثیرگذار فرا منطقه ای است. ایا ادعاهای دولتمردان ترکیه با حقایق موجود در تضاد نیست؟

نورای مرت: ترکیه مواضع خود را در قبال جنگ با داعش تحت فشار آمریکا تغییر داد. حقیقت این است که دولت ترکیه خیلی علاقه ای به پیوستن به ائتلاف ضد داعش ندارد.

صادقانه باید بگویم که دولت ترکیه علاقه ای به مبارزه با داعش ندارد و دلیل آن این است که نه تنها این دولت شیوه داعش را می پسندد بلکه این دولت می خواهد با این سیاست همچنان نفوذی در مناطق سنی نشین عراق و سوریه داشته باشد.

بعد از آنکه تلاش دولتمردان ترکیه برای افزایش نفوذ خود در منطقه با شکست مواجه شد، آنها سعی می کنند نفوذ خود در میان سنی های منطقه را افزایش دهند. باید بگویم که این روند با روی کار آمدن داعش آغاز نشده است اگر به خاطر داشته باشیم ترکیه بعد از فرار طارق الهاشمی از عراق به او پناه داد و او هنوز در ترکیه زندگی می کند. به همین دلیل است که رسانه های حامی دولت ترکیه بعد از تصرف شهر موصل توسط داعش سعی کردند تحت عنوان "خشم سنی ها" اقدام آنها را توجیه کنند و سعی کردند اینگونه وانمود کنند که موضوع اصلی داعش نیست بلکه قیام یک کشور سنی است.

با همه این اوصاف دولت ترکیه و رئیس جمهور ترکیه(همان دولت ترکیه) قادر نیستند در برابر فشار آمریکا برای نپیوستن به ائتلاف ضد داعش مقاومت کنند. زیرا در بسیاری موارد رهبران ترکیه با متحدان غربی خود اختلاف نظرهایی دارند که معاون رئیس جمهور آمریکا خیلی درباره آنها صحبت کرد هر چند که به نظر می رسد مقامات آمریکایی عادت کرده اند وقتی حقیقت را می گویند بعدش عذرخواهی کنند.

 

- ترکیه یکی از شروط خود برای مداخله نظامی در سوریه را برکناری بشار اسد از قدرت اعلام کرده است. به نظر شما علت پافشاری ترکیه بر این امر حتی با وجود بی رغبتی آمریکا چه است؟

- در صورتیکه هدف از مداخله نظامی در سوریه ساقط کردن بشار اسد نباشد، ترکیه خواستار ورود به سوریه نیست. این یک موضع رسمی از سوی دولت ترکیه است و معنا و مفهوم آن دو چیز است: اول اینکه ترکیه در حالی که شهر کوبانی تحت محاصره داعش است دارای بهانه ای برای مداخله نکردن در سوریه است زیرا ترکیه در حال مذاکرات صلح با کردها است و قصد دارد با این کار کردها را تضعیف کند و با آنها مذاکره کند تا ترکیه را برای کمک دعوت کنند. دوم اینکه دولت ترکیه هنوز امیدوار به سرنگون شدن دولت بشار اسد به نفع منافع منطقه ای ترکیه است و نهایتا اینکه ترکیه قصد دارد با این کار به حضور خود در ائتلاف مشروعیت بخشد و اینگونه ادعا کند که سیاست هایش در قبال سوریه از ابتدا صحیح بوده است. 

علت اینکه محافل حامی دولت ترکیه می گویند مقابله با داعش بدون حذف اسد امکان پذیر نیست به همین علت است. ترکیه به این منظور صحبت از حمایت از گروه های میان رو مخالف اسد می کند و به اعتقاد حامیان  دولت، جبهه النصره یک گروه میانه رو است. همین چندی قبل بود که پس از کشته فرمانده ترک النصره در سوریه محافل دولتی ترکیه وی را "مرد شرافت" نامیدند.

--------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N541125

وبگردی