آفتاب
یک استاد حوزه و دانشگاه:

بکوشیم که خردورزی در جامعه محکوم نشود

بکوشیم که خردورزی در جامعه محکوم نشود

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: نیاز به گسترش مجامع خردمحور در کشور حس می‌شود.

مهدی محقق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، درباره ایجاد مجامع فلسفه‌محور در کشور ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: همواره باید بکوشیم که عقل در جامعه محکوم نشود و خردورزی و عقل‌گرایی به فراموشی سپرده نشوند.

وی با اشاره به اهمیت فکر و اندیشه در منظر اسلام ادامه داد: قرآن کریم به صورت‌های مختلف و در آیات گوناگون خود در خصوص لزوم خردورزی و عقل‌محوری توصیه‌های فراوانی به ما کرده است و ما باید پیوسته این توصیه‌ها را مدنظر و مورد توجه قرار داده و به آن‌ها عمل کنیم.

محقق خاطرنشان کرد: انسان از طریق خرد می‌تواند فضائل انسانی را به دست بیاورد و در این زمینه فلسفه و حکمت روش اندیشه و تفکر را به ما می‌آموزد که کلید تفکر و تعقل صحیح است.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از آنجا که وجه ممیز انسان از حیوان ناطق بودن اوست و زبان در ابتدا در ذهن مجسم می‌شود و سپس بر زبان می‌آید باید نسبت به فلسفه و حکمت و ترویج آن‌ها در جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در همین راستا توجه به مجامعی که قدم در راه ترویج عقل و فلسفه برمی‌دارند ضروری به نظر می‌رسد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ در همین راستا مسئولین نیز نباید از این امر غافل شوند و برنامه‌ریزی‌های مقتضی را انجام داده و فعالیت‌های مربوطه را پی بگیرند.

محقق اظهار کرد: مجموعه‌هایی مانند مجمع عالی حکمت اسلامی که در مسیر گسترش خردورزی گام برمی‌دارد کار مهمی را انجام می‌دهد و به همین جهت باید زمینه رشد فعالیت‌های آنان بیش از پیش گسترش یابد.

انتهای پیام

کد N540997

وبگردی