آفتاب

پوتین: تحولات اوکراین نشان‌دهنده بحران عمیق در قوانین بین‌المللی است

پوتین: تحولات اوکراین نشان‌دهنده بحران عمیق در قوانین بین‌المللی است

رییس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه تحولات اوکراین نشان‌دهنده بحران عمیق در قوانین بین‌المللی است، گفت: دورشدن روسیه و اوکراین از یکدیگر تراژدی اصلی در کشور امروز اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در یک سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر این کشور با تاکید بر اهمیت غلبه بر وضعیت فعلی در اوکراین گفت: تراژدی اصلی که در مقابل چشمان ما در حال وقوع است دور شدن مردم اوکراین و روسیه از یکدیگر است.

رییس جمهوری روسیه اضافه کرد که مطمئن است که جنبه انسانی در راه حل اوکراین مهم‌تر از جنبه حقوقی است.

پوتین تاکید کرد: ما نمی‌توانیم کنار ایستاده و نظاره کنیم که چطور مردم به سبب گرسنگی یا فقدان دریافت دارو و کمک‌های پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: آنچه که به نظر من می‌رسد این است که در این مساله فاکتورهای انسانی مهم‌تر هستند. من ادعاهای همکاران اوکراینی و آمریکایی و اروپایی را شنیدم و چنین ادعاهایی عجیب و فراتر از باور بودند.

پوتین همچنین گفت که درخصوص فرآیند اعطای وضعیت پناهنده به کسانی که به این وضعیت نیاز دارند تلاش خواهد کرد و در عین حال مسائل تامین کمک‌های انسانی و مسکن برای آوارگان را مورد توجه قرار خواهد داد.

پوتین درباره اعزام کاروان انسان‌دوستانه روسیه به شرق اوکراین گفت که رسیدن به توافق درباره اعزام چنین کاروانی امکان‌پذیر نبود و روسیه مجبور بود در این زمینه به طور یکجانبه اقدام کند.

ولادیمیر پوتین همچنین درخصوص خودداری مقامات اوکراین در کمک‌رسانی به ساکنان شهر کراماتورسک در شرق این کشور به بهانه اینکه این شهر بخشی از اوکراین نیست گفت: ما نمی‌توانیم بر کسانی که از کمک‌رسانی خودداری می‌کنند تاثیر بگذاریم و در داخل اوکراین مستمری اعطا کنیم.

روز جمعه مجلس سفلای پارلمان روسیه موسوم به مجلس دومای دولتی به اتفاق آرا با تصویب بیانیه‌ای از مجالس کشورهای جهان و سازمان های بین المللی خواست به تحقیقات درخصوص جرایم رخ داده علیه غیرنظامیان در جنوب شرق اوکراین بپردازند.

ولادیمیر پوتین همچنین خاطرنشان ساخت که درگیری فعلی در اوکراین نشان می‌دهد قوانین بین‌المللی دستخوش بحران عمیقی شده‌اند و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی چشم خود را به روی جرایمی که علیه غیرنظامیان در جنوب شرق اوکراین رخ می‌دهند بسته‌اند.

وی در سخنرانی در شورای حقوق بشر ریاست جمهوری روسیه گفت: تحولات اوکراین افشاکننده یک بحران بزرگ در قوانین بین‌المللی، هنجارهای بنیادین اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون پیشگیری از جرم نسل‌کشی و مجازات آن هستند.

وی اضافه کرد: ما در ارزیابی جرایم رخ داده علیه مردم غیرنظامی در جنوب شرق اوکراین شاهد استانداردهای دوگانه، نقض حقوق بشر اساسی به خصوص حق زندگی و حق امنیت شخصی بوده‌ایم. مردم این مناطق دستخوش شکنجه و مجازات‌های تحقیرآمیز و بی‌رحمانه، تبعیض و تصمیم‌های ناعادلانه بوده‌اند.

رییس جمهوری روسیه همچنین از فعالان حقوق بشر نسبت به موضع عادلانه در قبال اوکراین و رفتن به این کشور برای کمک به کسانی که در وضعیت دشوار و بن‌بست گرفتار شده‌اند تشکر کرد.

پوتین خاطرنشان ساخت: متاسفانه بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی چشم خود را به روی آنچه که اتفاق می‌افتد بسته‌اند و با ریاکاری به این قربانیان پشت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N540853

وبگردی