آفتاب

ادامه همکاری های استراتژیک ایران و عراق در شرایط ویژه

ادامه همکاری های استراتژیک ایران و عراق در شرایط ویژه

روابط ایران و عراق در چند ماه اخیر در وضعیت ویژه و استراتژیکی قرار داشته است.

صالحه کریمی: ملاقاتهای مقامات ایران و عراق هر چند روز یکبار انجام می شود و فعالیت های دیپلماتیک دو کشور برای کنترل اقدام های تروریست ها ادامه دارد.
«ابراهیم جعفری» پس از از دیدار با «حسن دانایی فر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در بیانیه ای با تأکید بر مخالفتش با دخالت بیگانگان در امور داخلی ایران و عراق، اظهار داشت: باید به حاکمیت دو کشور احترام گذاشت. در این دیدار طرفین درباره روابط دو جانبه و راه‌های افزایش همکاریها برای خدمت به منافع دو کشور همسایه گفتگو کردند.
پس از این دیدار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با استقرار نیروهای زمینی خارجی برای کمک به مبارزه این کشور علیه تروریست‌های داعش، مخالفت کرد.
دفتر نخست وزیر عراق پس از جلسه‌ای با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در بغداد، با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه نخست وزیر عراق در این جلسه جامعه بین‌المللی را به کمک به بغداد با هدف نابودی داعش فراخواند افزود: العبادی همچنین تاکید کرد مبارزه واقعی علیه گروه تکفیری داعش به دست نیروهای امنیتی عراق و نیروهای داوطلب انجام خواهد شد.
در حالی که عراق درگیر مبارزه به تروریست های تکفیری است ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد بغداد برای عملیات‌های زمینی تحت هدایت امریکا علیه داعش درخواست نداده است.
هاموند وزیر خارجه انگلیس با دفاع از حملات هوایی تحت هدایت امریکا مدعی شد این حملات در جلوگیری از پیشروی داعش موثر بوده‌اند.
امریکا و متحدان عرب آن، از اواخر سپتامبر بدون اجازه دمشق یا مجوز سازمان ملل، حملات هوایی علیه مواضع گروه تکفیری داعش در سوریه را آغاز کرده‌اند.
بنابر گزارش‌ها، بسیاری از کشورهای عضو به اصطلاح ائتلاف تحت هدایت امریکا علیه داعش از جمله ترکیه، عربستان سعودی و قطر در سال‌های اخیر از تروریست‌های تکفیری حمایت کرده‌اند.
در همین حال سایت شبکه عراقی سومریه نیوز نوشت: جمهوری اسلامی ایران در جریان بحران اخیر عراق و سیطره گروه تروریستی داعش بر شماری از شهرها، حمایت خود را از عراق در مقابله با گروه‌های تروریستی اعلام کرد.

تقدیر بغداد در میانه بحران

سه هفته پیش اولین ملاقات نخست وزیر جدید عراق با رئیس جمهور کشورمان در نیویورک انجام شد.
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق که به هتل میلنیوم محل اقامت روحانی در نیویورک رفته بود در ابتدای دیدار گفت «اولین درخواست برای دیدار با سران کشورها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را از ایران داشته است»
نخست وزیر 62 ساله عراق که قبل از انتخاب شدنش شایعه های زیادی درباره مخالفت هایش با ایران توسط رسانه های غربی منتشر شده بود در آن دیدار گفت:«عراق روابط با جمهوری اسلامی ایران را بسیار متمایز می داند و روابط دو کشور متعدد و شناخته شده است.»
«اگر حمایت های ایران نبود بغداد سقوط کرده بود» این جمله اصلی ترین جمله موضوعی بود که نخست وزیر عراق در آن دیدار مطرح کرد. او این سخنان را در روزهایی به زبان آورد که کشورش روزهای سختی را در مقابله با تروریست های داعش پشت سر گذاشته بود.
قرا است «حیدر العبادی» نخست وزیر جدید عراق در روزهای آتی در راس یک هیات بلند پایه اقتصادی و سیاسی وارد تهران شود و با مقامات بلند پایه این کشور از جمله حسن روحانی رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس مجلس و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.
سفر نخست وزیر عراق به کشورمان با توجه به همسایگی این کشور و نیز اقدامات اخیر گروهک تروریستی داعش در بخش های مختلف عراق و نیز انفتاح سیاسی این کشور طی مدت اخیر که منجر به انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهور و نخست وزیر شد از اهمیت خاصی برخوردار است.
با روی کار آمدن نخست وزیر جدید و کنار رفتن نوری مالکی برخی محافل و رسانه‌های غربی تلاش کردند با ادعای تفاوت نگاه نوری مالکی و حیدر العبادی در خصوص رابطه با جمهوری اسلامی ایران، نوعی فاصله بین دو کشور در دوره کنونی را القا کنند که این سفر در این چارچوب قابل توجه است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دومین سفرش بعد از تصدی سمت وزارت خارجه و بعد از اینکه حیدر العبادی مسئول تشکیل کابینه در عراق شد، سفری سه روزه به عراق، سلیمانیه و اربیل داشت و با مقامات عراقی از جمله نخست وزیر جدید در خصوص راه های گسترش مناسبات و تحولات منطقه ای و بین المللی به رایزنی پرداخت.

/2727

کد N540756

وبگردی