آفتاب
دبیر ستاد فناوری دریایی:

افزایش حمایت از دانشجویان مهندسی دریا/ دریانوردی کشور توسط خارجیها

افزایش حمایت از دانشجویان مهندسی دریا/ دریانوردی کشور توسط خارجیها

رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی گفت:در حال حاضر این ستاد حمایت های حداقلی از پایان نامه ها دارد ولی اگر سازمان های دیگر به میزان 50 درصد از حمایت ها را بر عهده بگیرند ،ستاد هم 50درصد بقیه را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدسعید سیف -رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست بررسی صنایع دانش بنیان و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی و اجتماعی سواحل کشور گفت: اکنون در پی ایجاد 4کارگروه توسعه علمی وفناوری،توسعه بازار،مطالعات و برنامه ریزی  و ترویج مسائل دریایی هستیم.

وی در ادامه گفت:با وجود اینکه بازار داخلی در خصوص صنایع دریایی داریم ولی بازار مناسبی نیست و باید در توسعه بازار صنایع دریایی دانش بنیان بازار مناسبی را بدست آوریم که به تولید داخل برسیم.

سیف با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در دریانوردی از مشکلات مطرح شده در دریانوردی است، اظهار داشت: دریانوردی از موضوعات مهم در کشور است و در حال حاضر در کشور دریانوردی توسط خارجی ها صورت می گیرد.

رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی گفت: باید 10 هزار نیروی انسانی در دریانوردی تربیت کنیم و از ارگان هایی مانند وزارت علوم نیز باید کمک هایی بگیریم.

وی با توضیح اینکه سالانه بیش از 200 نفر دانشجو در رشته مهندسی دریایی داریم، گفت: این فناوری باید حمایت و تقویت شود و از این 200 نفر تعداد کمی برای به کارگیری در این رشته باقی می مانند.

سیف یادآورشد: در سال‌های اخیر حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه دریایی ارتش شده و ما هم در ستاد علاقمند هستیم با کمک مسئولان حوزه‌های مربوطه بتوانیم ذهن مسئولان و مردم را با مسائل مختلف این حوزه آشنا کنیم.

ایجاد جشنواره دریایی برای دانش آموزان

وی خاطرنشان کرد: قرار است یک جشنواره دریایی در حوزه دانش‌آموزی برای فرهنگ‌سازی و آشنا کردن دانش‌آموزان با مسائل دریایی داشته باشیم چراکه سایر ستادهای معاونت نیز در این حوزه تجربه های خوبی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: سالانه حدود 100 میلیارد دلار ارزش کل ساخت شناورها و تاسیسات دریایی در دنیا است که اگر سهم ایران فقط یک درصد باشد ، این سهم به اشتغال واردمی شود

وی در ادامه گفت: با این وجود، سالانه می‌توانیم 100 هزار شغل به صورت مستقیم و 500 هزار شغل‌ به صورت غیرمستقیم ایجاد کنیم و این مشاغل هم بیشتر در مناطقی مانند بندرعباس، بوشهر، چابهار و شهرهایی که دریایی هستند به وجود می آید.

وی با بیان اینکه درتلاشیم تا از دانشجویان رشته های مهندسی دریا حمایت کنیم اذعان داشت: امید داریم تا با کمک مراکز زیر دریایی ارتش کار مشترکی در جهت حمایت از پایان نامه داشته باشیم و با استفاده از این حمایت حداقلی، از پایان نامه ها حمایت کنیم.

کد N540491

وبگردی