آفتاب
در دیدار شریعتمداری و معاون اول نخست وزیر ویتنام مطرح شد

آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه سطح همکاری‌ها

آمادگی ایران و ویتنام برای گسترش همه جانبه سطح همکاری‌ها

معاون اجرایی رییس جمهور امروز (سه‌شنبه) در آغاز نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ویتنام که به ریاست وی و معاون اول نخست وزیر ویتنام برگزار شد،اظهار امیدواری کرد که این سفر و دیدارها و گفتگوهای انجام شده، منشأ ثمرات فراوان در گسترش روابط دو کشور باشد.

معاون اجرایی رییس جمهور امروز (سه‌شنبه) در آغاز نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ویتنام که به ریاست وی و معاون اول نخست وزیر ویتنام برگزار شد،اظهار امیدواری کرد که این سفر و دیدارها و گفتگوهای انجام شده، منشأ ثمرات فراوان در گسترش روابط دو کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد شریعتمداری با اشاره به اینکه مردم ایران در میان کشورهای شرق آسیا با حفظ احترام و جایگاه سایر کشورها برای ویتنام جایگاه دیگری قائل هستند و با آنها احساس قرابت بیشتری می کنند، افزود: امیدوارم ویتنام بتواند از جایگاه شایسته ای که نزد دولت و ملت ایران دارد برای گسترش روابط دوجانبه نهایت بهره را ببرد.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه دولت دکتر روحانی رویکردها و سیاستهای جدیدی در عرصه بین المللی اتخاذ کرده که در این رویکردها آسیا و کشورهای شرق این قاره جایگاه ویژه ای دارند، اظهار داشت: سال گذشته چهلمین سالگرد برقراری ایران و ویتنام جشن گرفته شد که امیدوارم با این سفر روابط دو کشور با روندی جهشی ارتقاء یابد.

شریعتمداری با بیان اینکه فکر می کنم هدف گذاری رساندن مبادلات تجاری کشور به سطح دو میلیارد دلار تمهید مناسبی در راستای برنامه ریزی برای ارتقای سطح روابط است، اظهار داشت: پتانسیل های موجود در ایران و ویتنام برای توسعه مناسبات بسیار مناسب است و باید با یک نگاه آسیب شناسانه به گذشته، حلقه های مفقوده و خلاء های موجود در زمینه گسترش و تعمیق روابط را شناسایی و مرتفع کنیم .

وی ادامه داد: باید در حوزه زیر ساختهای روابط دوجانبه اسناد همکاری مشترک تهیه و تصویب شود که به عنوان مثال امروز جای خالی یک سند همکاری راهبردی مشترک در حوزه بانکی در روابط دو کشور به خوبی احساس می شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری تصریح کرد: هر چند دیوار بلند تحریم های ظالمانه علیه ایران ترک عمیقی برداشته و به زودی فرو خواهد ریخت اما در همین وضعیت موجود هم امکان گسترش روابط با ایران بسیار متنوع و گسترده است که روابط سطح بالای گروه زیادی از کشورها با ایران در شرایط موصوف، گواه این ادعا است.

شریعتمداری حوزه های گردشگری ،صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه های راهسازی و ساخت فرودگاه و بندر و راه آهن، عرصه کشتیرانی و مبادلات تجاری دریایی، کشاورزی، صنعت و معدن و زیرساختهای صنعتی و معدنی، زیرساختها و خدمات بهداشتی و درمانی انرژی و نفت و گاز و همکاریهای علمی و فناوری را از جمله زمینه هایی برشمرد که روابط دو کشور می تواند در آنها گسترش بیش از پیش یابد.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا دو ملت ایران و ویتنام با یکدیگر و ظرفیت های همدیگر بیش از پیش آشنا شوند تا فرصت های گسترش همکاری دو جانبه سریعتر فعلیت یابد.

انگوان خوان فوک معاون اول نخست وزیر ویتنام نیز در این نشست با اشاره به اینکه وضعیت امروز ویتنام به یک ثبات نسبی رسیده و حوزه اقتصادی مردم و دولت این کشور به سرعت رو به بهبود است ، گفت: با وجود چالش های مختلف بین المللی نرخ رشد اقتصادی ویتنام بسیار مطلوب بوده و در سال گذشته رقم صادرات ما با رسیدن به ۱۳۵ میلیارد دلار از حجم واردات پیشی گرفت.

وی با بیان اینکه دولت ویتنام نهایت تلاش خود را برای ایجاد شرایط مطلوب سرمایه گذاری خارجی در این کشور انجام می دهد به حضور سرمایه گذاران بیش از ۱۰۰ کشور جهان در ویتنام اشاره کرد و افزود: سیاستهای دولت ویتنام در عرصه داخلی معطوف به مدرن و نوسازی کردن زیر ساختهای اقتصادی آن کشور و در عرصه سیاست خارجی متکی بر استقلال مواضع است تا نقطه اتکاء قابل اطمینانی برای شرکای خارجی باشد.

معاون اول نخست وزیر ویتنام با اشاره به سابقه ۴۰ ساله روابط مسالمت آمیز و دوستانه دو کشور اظهار داشت: همواره برای گسترش روابط با کشورهای منطقه خاورمیانه اهمیت زیادی قائل بوده ایم و در این بین ایران از جایگاه ویژه برخوردار بوده است چرا که از استقلال و گسترش روابط و نقش آفرینی بین المللی ویتنام همواره حمایت کرده است.

وی خواهان ارتقای هر چه بیشتر روابط سیاسی دو کشور شد و تصریح کرد: ویتنام به عنوان رییس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران دفاع و حمایت می کند و همواره قدردان نقش آفرینی مثبت ایران در برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان است.

معاون اول نخست وزیر ویتنام با ابراز امیدواری از اینکه نهمین کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۵ برگزار شود ، خواهان ارتقاء جایگاه و نقش این کمیسیون در گسترش روابط دو کشور شد.

وی تسهیل مبادلات بانکی و ایجاد امکان معابادلات تهاتری افزایش نقش بخش خصوصی همکاری در حوزه انرژی، گسترش همکاریهای علمی و فنآوری همکاری در زمینه های ارتباطات، محیط زیست، کشاورزی، ماهیگیری و دامداری مبارزه مشترک تجارت مواد مخدر، گردشگری و مقابله مشترک با تروریسم و دزدی دریایی را از اولویت های مد نظر کشورش برای گسترش روابط با ایران عنوان کرد و گفت: رهبران ویتنام توجه زیادی به توسعه روابط با ایران دارند و امیدوارم با جدیت و هدایت رهبران دو کشور روابط دو جانبه هر چه بیشتر گسترش یابد.

انتهای پیام

کد N540430

وبگردی