آفتاب

دیک چنی: شرایط تهدیدآمیزتر از دوره پیش از 11 سپتامبر است/ عدم دخالت آمریکا زیان‌بار است

دیک چنی: شرایط تهدیدآمیزتر از دوره پیش از 11 سپتامبر است/ عدم دخالت آمریکا زیان‌بار است

دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری سابق آمریکا هشدار داد، حمله تروریستی بعدی علیه آمریکا بسیار مرگ‌بارتر از حمله 11 سپتامبر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دیلی میل، چنی در این باره طی یک مصاحبه ویدئویی گفت: ما در دوران بسیار خطرناکی هستیم. به نظر من شرایط تهدیدآمیزتر از دوره پیش از 11 سپتامبر است.

او درباره این تهدید احتمالی افزود: به نظر من حمله 11 سپتامبر قابل مقایسه با حمله وسیع بعدی علیه آمریکا نخواهد بود.

معاون جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، افزایش تهدید حملات تروریستی به آمریکا را به گسترش چشمگیر سازمان‌های تروریستی طی چند سال اخیر و افزایش مأمن تروریست‌ها در سراسر جهان نسبت داد.

به گفته دیک چنی، تمام چیزی که آمریکا باید پیش از حمله 11 سپتامبر درباره آن نگران می‌بود، افغانستان بود اما اکنون آمریکا با تهدیدهای مهمی از سوی تروریست‌ای مالی و نیجریه در آفریقا تا اندونزی و خاورمیانه مواجه است.

این مقام دولتی سابق اظهار کرد، برخی از تصمیم‌هایی که رییس جمهور اتخاذ می‌کرده مناقشه‌آمیز بوده و هنوز هم هست، اما اکنون با گذشت شش سال متدهای مدیریت باید برای جلوگیری از وقوع یک حمله دیگر به خاک آمریکا موثر واقع شوند.

چنی در ادامه گفت: به اعتقاد من ما هیچ عذرخواهی بدهکار نیستیم. من معتقدم که امروز در شرایط مشابه، من همان اقدامات مشابه را انجام می‌دادم.

دیک چنی بدون آوردن نام باراک اوباما، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا عنوان کرد، عدم تمایل دولت به دخالت نظامی در کشورهای خاورمیانه برای آمریکا و مجامع بین‌المللی زیان‌بار است.

او درباره حضور و دخالت آمریکایی‌ها در خاورمیانه گفت: برای ما تنها نگاه کردن به این قسمت از جهان و فکر کردن به این نکته که می‌توانیم پشت اقیانوس‌هایمان پنهان شویم، فکر احمقانه‌ای است. شما باید احمق باشید تا به استراتژی انزواگرایی و جداپنداری از دیگران باور داشته باشید.

چنی با تأکید بر ضرورت نقش غربی‌ها در خاورمیانه گفت: ما چاره‌ای جز دخالت در خاورمیانه نداریم و اگر فعالانه در این قسمت از جهان مشارکت نکنیم اتفاقات بدی رخ خواهد داد.

او از برنامه هسته‌ای ایران، کاهش بودجه ارتش و هکرهای چینی به عنوان برخی از تهدیدهای نگران‌کننده نام برد.

چنی در ادامه درباره نیازهای آمریکا برای مقابله با تهدیدها گفت: چیزی که ما نیاز داریم رهبری قدرتمند است. ما به یک رییس‌جمهور و کنگره‌ای نیاز داریم که طبیعت تهدید را بفهمد.

این سیاستمدار بازنشسته هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا همان‌گونه که پیشتر، طی جنگ جهانی اول و دوم عمل کرده، اکنون دست به اقدام بزند و هم‌چنین هشدار داد، بسیار مهم است که بر همان مشی عمل شود.

وی درباره تصمیمات اخیر اوباما اظهار کرد: اکنون زمان آن نیست که ما بر افتخاراتمان تکیه کنیم یا بودجه ارتشمان را کاهش دهیم.

چنی درباره اینکه چه کسی به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند در انتخابات 2017 جانشین مناسبی برای اوباما باشد، نامی نبرد اما عنوان کرد: کسی باید به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود که بایستد و به جهان یادآوری کند که آمریکا قادر به انجام چه اموری است و تمایل و توانایی انجام آن را نمایش دهد.

انتهای پیام

کد N540308

وبگردی