آفتاب

مجید انصاری: لایحه جامع خدمات کشوری به زودی تقدیم مجلس می‌شود

مجید انصاری: لایحه جامع خدمات کشوری به زودی تقدیم مجلس می‌شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل عدم اهتمام به اجرای قانون یا تحویل به موقع لوایح قانونی به مجلس شاهدیم بیشتر نمایندگان به ارائه طرح به مجلس روی آوردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل عدم اهتمام به اجرای قانون یا تحویل به موقع لوایح قانونی به مجلس شاهدیم بیشتر نمایندگان به ارائه طرح به مجلس روی آوردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در پنجمین نشست معاون امور مجلس ریاست جمهوری با معاونین و مشاورین و مدیران کل امور مجلس دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه قانونگذاری خوب به معنای کثرت قانونگذاری نیست و اظهار کرد: نظام تقنینی مطلوب نظامی است که قوانین آن از استحکام و انعطافی برخوردار باشد و تعداد عناوین قانونی هر چه کمتر باشد و قوانین شفاف‌تر و گویاتر باشد چون در این صورت جامعه می‌تواند قانونمند حرکت کند و مجریان بهتر می‌توانند به وظایف قانونی‌شان عمل کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از اشکالات نظام تقنینی کشور ما تعداد بسیار زیاد عناوین قانونی است و افزود: بیش از 11 هزار عنوان در قانون وجود دارد که هر کدام دارای صدها یا بیش از هزار ماده قانونی هستند. که این حجم از عناوین قانونی برای نظام دادگستری ، نظام وکالت و دستگاههای اجرایی ما مشکل ایجاد کرده است و تنظیم قوانین را با دشواری مواجه کرده است.

وی با اشاره به ضرورت انجام طبقه بندی، کدگذاری قوانین، مقررات‌زدایی و کاهش عناوین قانونی و همین طور حذف قوانین زائد و متناقض گفت: راه درست این است که دستگاه‌های اجرایی با بازنگری در قوانین موضوع خود آسیب شناسی کند و اگر جایی واقعا قانون کم بود سعی کنند در قالب لوایح پیشنهادات خود را به دولت دهند تا دولت آن را به مجلس اعلام کند. اما متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل عدم اهتمام اجرای قانون یا تحویل به موقع لوایح قانونی به مجلس شاهدیم بیشتر نمایندگان به ارائه طرح به مجلس روی آوردند.

وی افزود: بسیاری از طرح ها به لحاظ بار مالی در شورای نگهبان معطل گذاشته می‌شود و یا به دلیل ناهماهنگی کارشناسی در میانه راه با مشکل مواجه می‌شود پس ما ضمن اینکه از نمایندگان مجلس به خاطر اهتمام‌شان در رفع نیازهای دستگاه‌ها تشکر می کنیم معتقدیم اگر تعامل و ارتباط مناسبی با معاونین پارلمانی دستگاه های اجرایی داشته باشد و همچنین معاونین پارلمانی با کمیسیون‌های مجلس ارتباط تنگاتنگی داشته باشند می‌توانیم به این سمت رویم که تعداد طرح‌ها و لوایح کاهش پیدا کند.

وی در رابطه با طرح امر به معروف و نهی از منکر و نتایج عدم ارتباط و حضور نمایندگان پارلمانی دستگاه های مرتبط با مجلس توضیح داد:‌ آنچه که الان در قالب 24 ماده آماده شده است مغایر اصل 75 قانون اساسی که مستلزم بار مالی سنگینی است و منابع پیشبینی شده در لایحه جوابگو نیست و با اصول متمم قانون اساسی که مربوط به حوزه اختیارات و وظایف قوا می‌شود همخوانی ندارد.

وی توضیح داد:‌ این طرح به لحاظ ساختاری نیز دچار مشکلاتی است و ما با برخی نمایندگان و اعضای هیأت رئیسه مجلس صحبت کردیم که اگر بشود این کار به کمیسیون برگردد و با رفع اشکال طرح به صورت عملیاتی در بیاید. چون با وضعیت فعلی این طرح اگر تصویب هم بشود در شورای نگهبان با مشکل مواجه خواهد شد و حتی اگر تصویب شود در مقام اجرا اشکالاتی خواهد داشت و ممکن است هدف طراحان محترم را بر آورده نکند.

انصاری در رابطه با لایحه خروج از رکود گفت:‌ نظر دولت همان بود که تقدیم مجلس شده است و این بسته به هم پیوسته ای است که مجموعه ای از سیاست ها و الزاماتی است که دولت فکر می‌کند با تصویب آن می تواند سرعت رونق اقتصادی در کشور را افزایش دهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه در مورد لایحه خروج از رکود نظر نمایندگان برای دولت محترم است، گفت: دولت سعی می‌کند دلایل خود را ارائه کند و امیدواریم لایحه تغییرات چندانی نداشته باشد البته نظرات اصلاحی برخی نمایندگان با هم فکری و هم راهی وزارتخانه ها به نقطه مشترک خواهد رسید.

انصاری همچنین در رابطه با زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس گفت: دولت سعی می‌کند در موعد قانونی لوایح قانونی را که باید تقدیم مجلس کند، آماده کند و ما قبل از لایحه بودجه، قانون جامع خدمات کشوری را داریم که به موقع تقدیم مجلس خواهیم کرد و این دولت تلاش دارد مهلت های قانونی را در تقدیم لوایح به مجلس رعایت کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه جلسات معاونت پارلمانی رئیس جمهور و معاونان امور مجلس دستگاههای اجرایی هر از چندگاه برگزار می‌شود که این جلسات در دو سطح تشکیل می‌شوند توضیح داد:‌ گاهی این جلسات در سطح معاونین حقوقی و امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی است مانند امروز و گاهی در این جلسات معاونان امور مجلس کلیه دستگاه ها از جمله سازمان تبلیغات ، حوزه علمیه ، صدا و سیما،‌ دانشگاه آزاد و ... نیز حضور دارند.

وی در این جلسه از زحمات دکتر براری معاون امور پارلمانی وزارت ارتباط تشکر کرد و گفت:‌ گزارش های دکتر براری بسیار امیدوار کننده و خوب بودند چرا که وزارت ارتباطات در عصر حاضر نقش کلیدی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش کارایی دستگاه ها و همچنین بهبود روش ها در تشکیل دولت الکترونیک و توسعه ارتباطات آحاد مردم با یکدیگر و غیره دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعامل معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات با توجه به شاخص های مورد نظر از جمله معاونت‌های بسیار موفق بوده است، افزود: حضور ایشان در جلسات علنی و کمیسیون های مجلس ،‌ ساماندهی ارتباط نمایندگان با وزارت ارتباطات، برنامه‌ریزی برای حضور منظم وزیر به صورت هفتگی در مجلس بسیار خوب بوده است و ایشان همچنین افتخارات خوبی در تشکیل جلسه جامع استانی داشته‌اند و از ایشان به عنوان یک معاون حقوقی و مجلس نمونه تشکر می کنیم.

انتهای پیام

کد N540285

وبگردی