آفتاب
ظریف در بدو ورود به وین: 

در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد/ توافق در این دوره بسیار بعید است

در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد/ توافق در این دوره بسیار بعید است

وزیر امور خارجه گفت: همانطور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفتگو شده در مورد جزییات است مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف ،  وزیر امورخارجه ایران  در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران درباره هفت دور مذاکرات ایران و 1+5  گفت : مذاکراتی که ما تاکنون داشتیم همگی مذاکرات حساسی بوده اند، این دوره هم مذاکره ای است که می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر بکند.

ظریف  افزود: البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است بخاطر اینکه موضوعاتی که هنوز باقی مانده که باید حل وفصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.

وی گفت: همانطور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما انچه  که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد  جزییات است ، مواردی مانند حجم غنی سازی ، نحوه و زمانبندی رفع تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه ایران گفت: ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی که در صحنه منطقه ای و بین المللی است و هم واقعیات برنامه هسته ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح امیز هسته ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را بکنیم .

در ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار است طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه معاونان و وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون، نماینده 1+5 دیدار کنند.

مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه (23 مهرماه) در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد.

همچنین قرار است صبح روز سه‌شنبه در دیداری جداگانه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با وندی شرمن و ویلیام برنز معاونان وزیر خارجه آمریکا پیش از ملاقات سه جانبه وزیران خارجه دیدار کنند.

امشب نیز آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر میز شام به گفت‌وگو و رایزنی خواهند پرداخت.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه،‌ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی (اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای) و همچنین امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز بعنوان مشاوران حقوقی در این رایزنی‌ها حضور دارند.

کد N540243

وبگردی