آفتاب
معاون اول رئیس جمهور:

ایران از هرگونه همكاری برای مبارزه واقعی با افراطی‌گری استقبال می‌كند

ایران از هرگونه همكاری برای مبارزه واقعی با افراطی‌گری استقبال می‌كند

گردشگری، فرهنگی‌ترین حوزه اقتصاد می‌باشد كه در عین سودآوری و اشتغال زایی با مسائل فرهنگی گره خورده است. كشور ما كه اقتصاد آن اتكاء زیادی به درآمدهای نفت دارد نباید از صنعت گردشگری غفلت نماید. چون توسعه صنعت گردشگری عامل بسیار مهمی برای تنوع بخشی به درآمدهای كشور می‌باشد و یكی از مطمئن‌ترین، پاك ترین و ارزان‌ترین روشهای كسب درآمد ارزی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه ها، مبنای حل مشكلات را تعامل و اعتمادسازی پایدار میان كشورهای منطقه می داند، گفت: ایران از هرگونه همكاری برای مبارزه واقعی با افراطی گری و خشونت استقبال می كند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه‌شنبه) در سمپوزیوم بین المللی برای زمینه سازی گردشگری پایدار اظهار داشت: خوشبختانه امروزه همه ملت‌های جهان ذهن حقیقت‌طلب و زبان حقیقت‌گو یافته‌اند و در ژرفای اندیشه‌های خود جهانی عاری از فقر و خشونت و زندگی توام با توسعه پایدار را جستجو می‌كنند.

متن كامل سخنرانی معاون اول رئیس جمهور بدین شرح است:

بسمه تعالی

مایلم درابتدا به میهمانان عالیقدری كه رنج سفر را تحمل كرده و با شركت در این همایش‌ علمی و به اشتراك گذاشتن تجارب، گردشگری پایدار را به عنوان راه حلی شایسته برای یكی از چالش‌های بزرگ فراروی بشر به بحث گذاشته اند، ‌صمیمانه تشكر كنم و خیر مقدم عرض نمایم.

میهمانان ارجمند

خانم‌ها و آقایان

اگر روزی از فقرزدایی و كاهش فاصله شمال – جنوب سخن می‌گفتیم و از ناپایداری كشورهای تك محصولی یاد می‌كردیم امروزه، ‌همه بدنبال یافتن روشهایی برای پایداری توسعه می‌باشند. این موضوع اگر چه در ظاهر گویای پیشرفت رو به جلو است، اما در واقع نشان از نگرانی به آینده زندگی بشریت دارد. نگرانی از منازعات قومی و مذهبی، ‌عدم اشتغال پایدار و تامین اجتماعی مناسب، ‌عدم احترام متقابل جوامع نسبت به همدیگر، تغییرات اقلیمی،‌ افزایش گازهای گلخانه‌ای، خشكسالی و خطرات زیست محیطی كه استمرار حیات بشر را با چالش مواجه نموده است.

حصول توسعه مطمئن و پایدار بخشی از آرزوی ملتها و دولت‌هاست اما این نگرانی وجود دارد كه در انجام این كار مهم توجه به جنبه‌های مادی و ابزارهای فنی بیش از مسائل فكری و فرهنگی و انسانی شود و دوباره مشكلی بر رنج جوامع بشری افزوده گردد. فرهنگ آگاهی بخش،‌ معنویت،‌ هنر و جنبه‌های انسانی توسعه نباید در هیاهوی جهان مدرن مغفول بماند.

خانم‌ها، آقایان

جهان ما جهانی پر از بیم و امید است. بیم جنگ،‌ ترور،‌ خشونت،‌ بیم نهادینه شدن فاصله طبقاتی و تبعیض،‌ بیم تباهی و نابودی منابع طبیعی و حیاتی،‌بیم بی‌توجهی به كرامت حقوق انسانی و غفلت از اخلاق. در برابر این بیم‌ها امیدهای جدیدی نیز رویش كرده است. ‌اقبال مردم و نخبگان به صلح و دوستی،‌ ترجیح گفتگو بر ستیز و اعتدال بر افراط و استفاده منطقی از منابع طبیعی و توجه به توسعه پایدار همه جانبه.

درست است كه امروزه منادیان خشونت در هر گوشه‌ای از جهان و خصوصاً‌ در منطقه خاورمیانه بر طبل وحشت می‌كوبند و جهان ما را با افكار و رفتارهای متعارض و آكنده از بیم و هراس خود، زشت و ناموجه ترسیم می‌كنند اما در همین دوران، مردان و زنان از همه ملتها و جوامع با "همنوع دوستی و تعامل" و تلاش، جهانی صلح پذیر و توأم با دوستی را بشارت می‌دهند.

باید همه تلاش كنیم كه هزاره سوم دوران حاكمیت عقل، تدبیر،‌ منطق، گفتگو و برنامه‌ریزی علمی برای پیشرفت و توسعه پایدار باشد. بشر امروز می‌بایست اندیشمندانه برای رسیدن به كمال تلاش كند. خردمندی و خردورزی،‌ اندیشه‌گری و اندیشه‌پیشگی،‌ منطق‌پذیری و منطق باوری باید از ویژگی‌های مسلط هزاره سوم باشد.
امید به آینده مطمئن،‌ داشتن نشاط و شادابی جزو حقوق اولیه انسان‌ها است. ‌مشاركت دادن مردم در اداره امور، رمز شادكامی و توسعه است. مردم از زندگی در جامعه‌ای رضایت دارند كه احساس كنند مشاركت در اداره امور داشته باشند. در توسعه پایدار بدون مشاركت، حرمت حقوق شهروندان نه ممكن است و نه قابل تحقق.

در منطقه پر آشوب و پر تلاطم خاورمیانه،‌ ایران یكی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین كشورهاست و كشورهای منطقه برای دستیابی به تفاهم مشترك نیازمند همكاری‌های گسترده سیاسی،‌ اجتماعی،‌ فرهنگی و اقتصادی می‌باشند.

جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه‌ها، مبنای حل مشكلات را تعامل و اعتماد‌سازی پایدار میان كشورهای منطقه می‌داند و از هر گونه همكاری‌ برای مبارزه واقعی با افراطی‌گری و خشونت استقبال می كند. خوشبختانه امروزه همه ملت‌های جهان ذهن حقیقت‌طلب و زبان حقیقت‌گو یافته‌اند و در ژرفای اندیشه‌های خود جهانی عاری از فقر و خشونت و زندگی توام با توسعه پایدار را جستجو می‌كنند. استقبال ملل مختلف از پیشنهاد جهانی عاری از افراط و خشونت رییس جمهور اسلامی ایران كه در سازمان ملل مطرح شد گویای این واقعیت است.

حضار گرامی

از اقدامات مهم سازمان ملل، توجه به بحث توسعه پایدار می‌باشد كه از دهه‌های گذشته با پیش‌بینی درست روندها تلاش نمود تا توجهات جهانی را به خطرات زیست محیطی جلب نماید. نگاه سطحی و غیر علمی، بخشی نگری، محیط زیست را ویران می‌كند. برنامه‌های توسعه‌ای بایستی با تكیه بر پایداری منابع و بهره‌وری اقتصادی تنظیم شود و توجه شود كه منابع طبیعی متعلق به نسل امروز و سرمایه آیندگان است.

گردشگری به عنوان یكی از موثرترین ابزارهای دیپلماسی عمومی در ایجاد ارتباط و تعامل بین ملت‌ها، تقارب فرهنگ‌ها، شناخت اقوام گوناگون از یكدیگر، برقراری صلح و دوستی و ایجاد امید و نشاط نقش مهمی دارد.

گردشگر در حقیقت پیام‌آور صلح و دوستی برای جهانیان است. با جذب گردشگرخارجی می‌توان ظرفیت‌های گسترده میراث فرهنگی تمدن‌های مختلف را برای همگان به خوبی تبیین كرد. تبیین مواریث فرهنگی می تواند به هم افزایی فرهنگ،‌ سنن، آداب و رسوم ملت‌ها منجر شود. من به عنوان نماینده كشوری با قدمت، تاریخ و تمدن ۷هزار ساله كه همواره به نوع دوستی و احترام حقوق بشر شهره بوده است صمیمانه از شما انتظار دارم به ترویج و توسعه این ابزار كارآمد جهت نیل به آرمان‌های بلند پیش رو اهتمام ورزید.

گردشگری، فرهنگی‌ترین حوزه اقتصاد می‌باشد كه در عین سودآوری و اشتغال زایی با مسائل فرهنگی گره خورده است. كشور ما كه اقتصاد آن اتكاء زیادی به درآمدهای نفت دارد نباید از صنعت گردشگری غفلت نماید. چون توسعه صنعت گردشگری عامل بسیار مهمی برای تنوع بخشی به درآمدهای كشور می‌باشد و یكی از مطمئن‌ترین، پاك ترین و ارزان‌ترین روشهای كسب درآمد ارزی است.

از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران توجه به نسبت میان گردشگری پایدار و توسعه پایدار هم در سیاست‌ها و هم در برنامه های توسعه ضروری است. از این رو موضوعات مطرح در این نشست را كه معطوف به سه وجه "نگاه واقعی به فرهنگ"، "نگاه واقعی به طبیعت" و "نگاه واقعی به اجتماع و اقتصاد" است هم در سطوح ملی و محلی و هم در سطوح منطقه‌ای و بین المللی سودمند و مؤثر می دانم.

ما می‌توانیم با فهم توسعه‌ از مقوله گردشگری، با نگاه فرهنگی به "طبیعت" و با درك پیوندهای زنده میان اجتماع، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، جلوه‌های عملی از حكمروایی خوب را در استفاده بهینه از "منابع زیست محیطی" و "ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی" برای ارتقای "گردشگری پایدار" و "تحقق توسعه همه‌جانبه" به كار گیریم.

در این نگاه توسعه از توجه به نیازهای انسانی آغاز می شود كه "گردش" یكی از وجوه آن است و این ظرفیت انسان و نهادهای اجتماعی است كه تعیین كننده سطح و محتوای توسعه است، بالا رفتن ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی، ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی را هم در پی دارد. باید به سطوح جدیدی از پیچیدگی، نظم و نوآوری در توسعه منابع معنوی و مادی در جامعه دست یافت.

حضار گرامی

همانطور كه روشن است ایران یكی از پرجاذبه ترین كشورهای جهان در زمینه گردشگری می‌باشد. آثار بی شمار و منحصر بفرد تاریخی، باستانی و جاذبه‌های طبیعی آن اعم از جنگل، كویر و‌ دریا به حدی است كه هر گردشگری با هر سلیقه و یا هر بینش و تفكری به سوی خود جلب می كند. ماعلاقمندیم و در حال برنامه‌ریزی هستیم كه كشورمان به یكی از مقاصد مهم گردشگری در جهان تبدیل شود و گردشگری یكی از مهمترین عوامل توسعه پایدار كشور پیش بینی شده است. ما گردشگری و محیط زیست را مكمل و مقوم یكدیگر می‌دانیم.

جمهوری اسلامی ایران با پیشینه تمدن درخشان و مفاخر ادبی،‌ علمی و مذهبی، تنوع فرهنگی و قومی كم‌نظیر،‌ اقلیم چهارفصل و مردمان میهمان‌نواز آمادگی خود را برای میزبانی شایسته از علاقمندان ابراز می‌دارد و از سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی برای تحقق هدف مهم پیش‌بینی شده دعوت به همكاری می‌نماید. میزبانی از بیست میلیون گردشگر در سال، در افق چشم انداز و درآمد ارزی آن جز با عزم و اراده عمومی و بسیج كلیه امكانات و تامین زیرساخت‌های موردنیاز و فراهم كردن بستر قانونی میسر نمی باشد و پیش نیاز این هدف مهم مشاركت فعالانه بخش خصوصی در همه زمینه‌های مرتبط با گردشگری است و دولت حمایت‌های لازم از آن به عمل خواهد آورد.

لازم می‌دانم در اینجا از اقدام ارزنده و به موقع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به ویژه رئیس محترم این سازمان برای پذیرفتن میزبانی این همایش بزرگ علمی كه با همكاری بخش اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل صورت گرفته است تشكر كنم و برای شركت كنندگان، ایده‌پردازان و طراحان آن توفیق آرزو نمایم.

کد N540142

وبگردی