آفتاب

اظهارنظر قرضاوی دربارۀ ابوبکر البغدادی

اظهارنظر قرضاوی دربارۀ ابوبکر البغدادی

ایسنا نوشت:

رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، درباره ابوبکر البغدادی گفت که در جوانی عضو اخوان‌المسلمین بوده و پس از آزادی از زندان، به رهبری داعش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری «الاخباریه»، یوسف قرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در یک نوار ویدئویی در اینترنت اعلام کرد: ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش در سنین جوانی عضو گروه اخوان‌المسلمین بود، اما از همان زمان تمایل به رهبری داشت. وی پس از اینکه از زندان آزاد شد از سوی داعش به عنوان رهبر تعیین شد.

وی افزود: جوانانی از قطر و دیگر کشورها به هر بهانه‌ای و برخی به گمان جهاد در راه خدا و نبرد با کفار و رسیدن به بهشت به گروه داعش ملحق می‌شوند، اما حالا این گروه مسلمانان را کافر می‌نامند و پیروان دیگر ادیان را بی‌دلیل می‌کشند و خون بی‌گناهان را می‌ریزند ما باید با این افراط و تندروی مقابله کنیم.

قرضاوی ادامه داد: داعشی‌ها الان به دنبال خلافت بر مسلمانان هستند، اما خلافت این‌گونه به دست نمی‌آید بلکه با گردهمایی کشورهای اسلامی که حکومت اسلامی دارند یا به اسلام متمایل هستند، ایجاد می‌شود.

رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان که یکی از مهمترین مراجع دینی جریان اخوان‌المسلمین در جهان است، اظهار داشت: این گروه‌های افراطی در نتیجه به هم ریختن شرایط داخلی کشورها به وجود می‌آیند. مثل القاعده به رهبری بن لادن که در حال حاضر ایمن الظواهری رهبری آن را بر عهده دارد و باعث شد که جوانان زیادی از کشورهای مختلف جهان به داعش ملحق شوند.

چندی پیش قرضاوی در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه تکفیری - تروریستی داعش که در حال حاضر بر مناطق وسیعی در کشورهای عراق و سوریه کنترل یافته‌ و خلافت برپا کرده‌اند، از نظر شرعی باطلند و هرگز به اسلام خدمت نمی‌کنند.

قرضاوی، اعلام خلافت و تعیین ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان به‌ویژه اینکه خلیفه نماینده جهان اسلام باشد را به‌طور کل فاقد مشروعیت دانست و در ادامه اینکه مبدا این شورا و خود شخص خلیفه با گروهی مرتبط باشند که در میان مردم با تندروی و خشونت شناخته می‌شوند، از پایه نادرست دانست.

وی در ادامه توضیح داد که معرفی یک گروه مشخص به عنوان خلیفه، از اساس باطل است و نه‌تنها در آن هیچ مشروعیتی دیده نمی‌شود بلکه نتایج خطرناکی برای اهل تسنن عراق و انقلاب در سوریه دارد.

5252

کد N539947

وبگردی