آفتاب

نمازی: افراط و تفریط در عزاداری و مداحی موجب ایران‌گریزی و مذهب‌گریزی می‌شود

نمازی: افراط و تفریط در عزاداری و مداحی موجب ایران‌گریزی و مذهب‌گریزی می‌شود

محمدعلی نمازی با بیان اینکه متاسفانه شاهد رشد افراطی‌گری هستیم، گفت: عزاداری و مداحی وسیله‌ای برای رشد معرفت دینی ماست در حالیکه افراط و تفریط در این امر و بروز برخی رفتارها مدرکی برای مذهب‌گریزی و ایران‌گریزی می‌شود.

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه برای جلوگیری از تبلیغات منفی علیه ایران مبنی بر همسویی با حرکات افراطی در منطقه به نام اسلام باید روحیه افراطی‌گری را از مسائل مذهبی حذف کنیم، اظهار کرد: نباید در عزاداری‌ها و مداحی‌ها و مناسک مذهبی شیعه افراط کنیم چرا که دیگران از این رفتارها فیلمبرداری کرده و با نوع اعتقادات خود مقایسه می‌کنند.

نمازی با بیان اینکه باید ایران را کشوری اهل تعامل و گفت‌وگو نشان دهیم، گفت: وجود تابوی مذاکره با دیگر کشورها ناشی از مطلق‌انگاری در سیاست خارجی ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال اخیر تابوی مذاکره در ایران شکسته شده است، افزود: عدم مذاکره ایران با برخی کشورها باعث می‌شد دشمنان از این شرایط سوء استفاده کرده و ایران را کشوری معرفی کنند که اهل تعامل، مذاکره، توافق و حل مسائل از طریق گفت‌وگو نیست و تنها نقطه نظر خود را حق می‌داند و اگر کسی مخالف این دیدگاه باشد ناحق است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید به دنیا بگوییم شیعه، اسلام حقیقی و اهل مذاکره است، تصریح کرد: خداوند در قرآن بشارت به کسانی می‌دهد که نظرات و سخنان دیگران را می‌شنوند و بهترین را انتخاب می‌کنند.

نمازی با اشاره به اینکه ما اسرائیل را کشور نمی‌دانیم بلکه از نظر ما رژیمی غاصب است، خاطرنشان کرد: نباید درب مذاکره را به روی کشورهای دیگر ببندیم چرا که با همه کشورها و حکومت‌ها می‌توان مذاکره کرد و اختلافات را باید از طریق گفت‌وگو حل کرد و زمینه تفاهم را فراهم نمود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید چهره اعتدال شیعه را به دنیا معرفی کنیم، افزود: باید از همه امکانات برای آگاهی‌بخشی به مردم بهره بگیریم تا سراغ رفتارهای غلط نروند و بتوانیم اسلام و شیعه واقعی را به دنیا معرفی کنیم.

نمازی با اشاره به اینکه دین اسلام بسیار بر عقل‌گرایی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: علمای اسلام باید بکوشند تا هر آنچه به اشتباه وارد دین ما شده است را تحریف‌زدایی کنند چرا که امام (ره) نیز همواره از تحجر و واپس‌گرایی نگران بودند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه انتشار اخبار نظامی و صحبت‌ از پیشرفت‌ها در این عرصه اگرچه برای دولت روحیه‌بخش است اما نباید وسیله‌ای برای دشمنان شود تا مردم دنیا را از ایران بترسانند، اظهار کرد: مسائل نظامی معمولا باید محرمانه بمانند بنابراین در انعکاس اخبار نظامی باید مراقب باشیم القای تهدید به دیگران نکنیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دین اسلام ما را به پیش‌قدم بودن در سلام کردن دعوت می‌کند و ما می‌توانیم در باز کردن باب معاشرت و گفت‌وگو نیز پیش قدم شویم، تصریح کرد: در سیاست خارجی می‌توانیم با مذاکره با همسایگان‌مان به آنها بگوییم به دنبال منافع ملی خودمان هستیم البته با لحاظ کردن منافع و امنیت ملی دیگر کشورها.

نمازی با بیان اینکه موضع‌گیری سریع و مناسب در مقابل اقدامات داعش بسیار مناسب بود، گفت: باید حرکت خشونت‌آمیز را از هر طرف محکوم کنیم و اینطور نباشد که یک جا سکوت در پیش بگیریم و جای دیگر مقابله کنیم تا دیگران بدانند برای ایران در امان بودن جان و مال مردم و رعایت حقوق آنها اصل است.

انتهای پیام

کد N539534

وبگردی